RENAULT - KOMMUNIKATIE
Martin Baert (RIB): "Ideeënbussen zijn onnatuurlijk'Bedrijven stappen af van "PR' en kiezen voor kommunikatie VILVOORDE (tijd) - Mensen of organizaties uit de wereld van de "public relations' worden vaak - al dan niet terecht - met een scheef oog bekeken. Alle PR-mensen willen maar één ding, zeggen kritische geesten: hun boodschap, hoe nietig ze ook is, in een mooie cadeauverpakking met roze strik aan de man brengen. Scherpe kantjes en harde waarheden worden daarbij wel eens verdoezeld. Misschien kan het toch anders. Sommige bedrijven, zelfs in Vlaanderen, maken korte metten met het PR-koncept en werken met overtuiging aan de uitbouw van een nieuwe kommunikatiestrategie. Eén van die bedrijven is Renault Industrie Belgique (RIB), het auto-assemblagebedrijf van het Franse Renault in Vilvoorde. Martin Baert leidt het kommunikatiedepartement van RIB. Wij zijn zeker geen waterdragers van het bedrijfsmanagement, zegt hij. "Iedereen heeft er baat bij dat de opdracht en de doelstellingen van een onderneming duidelijk geformuleerd worden. We moeten het management helpen om zijn boodschap over te brengen. Participatief management is een hol begrip zonder ondersteunende en verklarende akties.' Baert vindt het ook essentieel dat zijn team de verzuchtingen van de basis doorspeelt. "Niet via ideeënbussen', onderstreept de Renault-zegsman. "Er is iets onnatuurlijks aan de isolering van ideeën. Ik vind dat ideeën via de normale kanalen moeten kunnen opborrelen. Je moet daarmee bij je baas terecht kunnen zonder dat die ermee aan de haal gaat.' Een kommunikatiedepartement moet zeker geen klachtenbank worden, aldus Baert. "In ieder departement is er al een personeelswerker die opgeleid is als maatschappelijk assistent en die dagelijks voeling heeft met de mensen.'