Reorganisatie moet Ford Genk 21ste eeuw binnenloodsen

(tijd) - De aangekondigde 'aanpassing van het personeelsbestand' bij Ford Genk richt de schijnwerpers op de grootste werkgever van de provincie Limburg. Het bedrijf, dat geopend werd in de Golden Sixties (1964), is ook de grootste fabriek van Ford in heel de wereld. Sinds eind 1993 daalde het aantal werknemers al van 13.700 naar circa 12.000. In de voorbije jaren staken geregeld geruchten de kop op over de uitbesteding van activiteiten. De sluiting van Renault Vilvoorde veroorzaakte ook de nodige opwinding.Algemeen directeur Dennis L. Profitt, de Amerikaan die in mei 1997 Peter Heller opvolgde bij Ford Genk, verklaarde vorig jaar dat de autofabriek enkele tientallen miljarden franken zou investeren in de nieuwe versies van de Mondeo en de Transit. Genk heeft het strategische voordeel de enige fabriek te zijn die de Mondeo produceert, tenminste wanneer geen rekening gehouden wordt met de Amerikaanse uitvoering. De Mondeo ondervindt echter zware concurrentie van de Volkswagen Passat, de Opel Vectra en goedkope Japanse en Koreaanse producten, wat trouwens blijkt uit de marktaandelen die sterk onder druk staan.