Advertentie
Advertentie

Richting kiezen in macrostorm

(tijd-nieuwslijn) - De Europese beurzen stonden tijdens de dag op lichte verliezen maar gingen uiteindelijk overwegend positief de week uit. De dag stond overwegend in het teken van de macrocijfers. De Europese cijfers ontgoochelden licht terwijl de Amerikaanse cijfers in het algemeen in de lijn van de verwachting lagen. In Europa was er het consumenten- en ondernemersvertrouwen. De index van het consumentenvertrouwen bleef op het laag niveau steken van -17. De index van het ondernemersvertrouwen steeg licht tot -8. Daarnaast bleek dat de werkloosheid in Frankrijk in september onverwacht steeg naar het hoogste peil in meer dan drie jaar. De werkloosheid bedraagt er nu 9,7 procent. De detailhandel in Duitsland klimt volgens de jongste cijfers nog niet uit het dal. De Amerikaanse Michiganindex voor het consumentenvertrouwen en de Chicago-aankoopdirecteursindex bevestigden dat de Amerikaanse economie verbetert. De DJ Euro Stoxx 50 steeg 0,1 procent tot 2.575,04 punten. De DJ Stoxx 50 won eveneens 0,1 procent tot 2.537,84 punten. De Euronext100 bleef ongewijzigd op 582,01 punten. Binnen de index stonden 27 stijgers tegenover 22 dalers en 1 onveranderd aandeel. Bij de lokale beurzen daalde Londen met 0,3 procent en Frankfurt met 0,45 procent. Parijs steeg met 0,4 procent en Amsterdam met 0,5 procent. ABN AMRO maakte een 41 procent hogere kwartaalwinst bekend, maar met enige euforie bij de Europese consument heeft dit weinig te maken. De zaken gingen vooral goed bij de zakenbank en bij de kredietactiviteit voor Amerikaanse consumenten. ABN AMRO verwacht dat de nettowinst dit jaar 25 procent stijgt. Het aandeel reageerde enthousiast met een winst van 1,5 procent tot 18,05 euro. ABN werd in de Stoxx50 wel voorafgegaan door Fortis met een winst van 1,8 procent tot 15,29. Ook Aegon deed het uitstekend met een klim van 1,4 procent tot 11,28 euro. De Duitse distributeur Metro zag voor het derde kwartaal de nettowinst toenemen van 51,9 euro miljoen tot 59,3 miljoen euro. De winst per aandeel zal dit jaar groeien tegen de bovenste rand van de eerder opgegeven marge van 6 procent tot 10 procent, aldus Metro. Deze resultaten waren afgetekend beter dan verwacht, maar konden niet beletten dat het aandeel aanvankelijk terrein verloor. Dat komt wellicht omdat de Duitse consumenten niet zo gelukkig zijn met de besparingsvoornemens van de Duitse regering. De detailhandelsverkoop in Duitsland bleef in september onveranderd tegenover augustus, wat voor bedrijven zoals Metro geen prettig nieuws is. Het aandeel bleef ongewijzigd op 35,18 euro. De consumenten staan ook al niet te dringen om elektronica te kopen. Philips verwacht alvast niet dat de verkopen in de sector consumentenelektronica tijdens het vierde kwartaal veel zullen verschillen van deze periode een jaar eerder. Het aandeel ging toch 0,6 procent hoger tot 23,19 euro. De uitgever Wolters Kluwer maakte donderdag een nieuwe strategie bekend voor de groep. Het bedrijf wil zich omschakelen van een 'financial holding company' naar een operationeel gericht bedrijf. Hierbij verdwijnen zo'n 1.600 jobs. De strategieverandering wekte weinig enthousiasme bij de grote Amerikaanse beurshuizen. Goldman Sachs verlaagde het advies van in line naar underperform. Merrill Lynch verlaagde de winstraming voor 2004. Het aandeel zakte 7,85 procent tot 12,09 euro. In Nederland was de grootste stijger de technische distributeur Hagemeyer die 8,7 procent steeg tot 2,49 euro. Hagemeyer zou vergevorderde onderhandelingen voeren over een herfinancieringsplan. Het Britse Rexam, de grootste producent van drankblikjes ter wereld, steeg 9,3 procent tot 434 pence. Het bedrijf is zeer actief in het consolideren van de sector. De groep wil het Braziliaanse Latasa kopen voor 462 miljoen dollar. Op die manier zou Rexam wereldwijd bijna een vierde in handen krijgen van de productie van drankblikjes.