Advertentie
Advertentie

RIP GIBGerda Ackaert

Opnieuw dreigt een vertrouwde naam van de beurstabellen te verdwijnen. Nu Brico de deur uit is, staat GIB dicht bij de totale ontmanteling. In de hoogdagen had GIB niet minder dan 20 winkelformules onder dak. Nu schiet alleen de verlieslatende hamburgerketen Quick over. Hoe heeft GIB het zo bruin kunnen bakken?In de tweede helft van de jaren zeventig begon de groep met de onophoudelijke kasstroom vanuit de super- en hypermarkten allerhande zijsprongen te maken. Naast supermarkten met voeding kwamen er dan ook supermarkten voor de doe-het-zelver (Brico), voor de sportbeoefenaar (Disport), de boekenliefhebber (Club) tot en met de informatica-nerd (Gecotec). Marketing was een wetenschap en zodra men die onder de knie had, kon men toch om het even welk product verkopen?Door die optimistische diversificatiepolitiek had GIB zich echter bijzonder kwetsbaar gemaakt. Toen in de jaren tachtig de economische crisis uitbrak, mocht GIB overal branden gaan blussen terwijl de concurrentie, die alleen voeding verkocht, zich op één enkele verdedigingsstrategie kon concentreren.Het duurde een decennium vooraleer GIB het brandjesblussen verving door een structurele aanpak. De groep moest terug naar haar kernactiviteiten, luidde het in de jaren negentig. Sarma, Fnac, Christiaensen, Pearl Vision, Distrirest, Auto5, Inno en Club werden aan de hoogste bieder van de hand gedaan. De groep zou zich terugplooien op de supermarkten, de doe-het-zelf en de restauratie. Alleen had men in Evere, op het hoofdkantoor, bij de afslankstrategie een detail over het hoofd gezien. Hetgeen wordt overgehouden, is bij voorkeur gezond.Toen GIB de grote terugplooi-oefening achter de rug had, bleek dat de voormalige kaskraker van de groep, de super- en hypermarktketen, het nu zelf slechte deed. Het ene herstructureringsplan volgde het andere op. Maar elk plan liep te pletter op een onveranderlijke inertie: de gulle sociale politiek had van GB het ministerie van de Distributie gemaakt.Midden 2000 kon GIB niet anders dan kroonjuweel GB verkopen aan het Franse Carrefour. Na de verkoop verhoogden de analisten eensgezind de rating voor GIB. Een meer uitgesproken afkeuring van het handelaarstalent van de bestuurders is moeilijk denkbaar. De verkoop van Brico vormt de aankondiging van de laatste twee afslankoperaties. Het verlieslatende Quick, dat niemand blijkbaar wil opkopen, moet toch de deur uit. En ten slotte zal het aandeel van de beurstabellen verdwijnen.De defensieve fusie in 1974 van de supermarktgroepen Grand Bazar en Inno-BM-Priba had als bedoeling de buitenlandse ketens buiten te houden. Het heeft niet mogen baten. De voorbije twintig jaar is GIB beetje bij beetje door diezelfde buitenlanders opgepeuzeld.