RMT, de parel van een falend overheidsbeleid

(tijd) - De Regie voor Maritiem Transport is doodziek en stevent dit jaar op een verlies af van 2 tot 3 miljard frank. De hoofdschuldige is de falende overheid, maar bedrijfsleiding en de vakbonden gaan ook niet helemaal vrijuit. De rekening zal binnenkort geprezenteerd worden en, welk menu men ook kiest, ze zal gepeperd zijn. Het simpelweg opdoeken van de RMT zonder een tewerkstellingsalternatief ligt politiek en sociaal erg moeilijk. Investeren in een moderne vloot komt allicht jaren te laat en biedt bovendien geen garantie op sukses. Ooit vervoerde de Regie voor Maritiem Transport goud van de Nationale Bank en verzorgde de rederij de enige verbinding tussen Groot-Brittannië en ons land. Wie een brief verstuurde naar een Engelse vriend moest de RMT dankbaar zijn, want zonder haar zou hij nooit arriveren. Mocht de wet op de autonome overheidsbedrijven tachtig jaar vroeger zijn goedgekeurd, was er geen enkel probleem geweest om de staatsrederij te belasten met een opdracht van openbaar nut. Maar de Eerste Wereldoorlog is allang voorbij.\rEen overheidsbedrijf zonder openbaar nut dus, de enige staatsrederij nog aktief op het Kanaal. De RMT geniet niet zoals de spoorwegen en de Vlaamse Vervoermaatschappij van exploitatiesubsidies. Ze moest bovendien zelf haar investeringen financieren, terwijl haar daarvoor nauwelijks kapitaal ter beschikking werd gesteld. Net als bij Sabena en de NMBS, maar die mochten steeds via andere kanalen uit de overheidskas putten.