Advertentie
Advertentie

ROES - KUNSTMARKT

Is de roes voorbij? (tijd) - De haast waanzinnige prijzen voor kunstwerken hebben bij menigeen vaak de vraag doen rijzen: waar gaat dit eindigen? De ontwikkelingen op de wereldkunstmarkt wijzen op een dalperiode in het biezonder voor de werken van klassieke modernen. De recente veilingen van impressionistische en moderne meesters in Londen brachten niet de verhoopte resultaten. Zowel de verkopers als de veilingmeesters van Sotheby's en Christie's zijn bitter ontgoocheld. Aan de kollektieve hysterie van de kopers schijnt voorlopig een eind te zijn gekomen. Vele van de tot vedetten opgeklopte stukken moesten worden teruggetrokken. Het percentage van de inhoudingen beliep meer dan 60 t.h.! Tot overmaat van ramp kwam aan het licht dat het tableau "De trap in Auvers' door Van Gogh, waarvoor Sotheby's 2/3 miljoen pond verhoopte, achttien karaats vals was. Weliswaar werd de kavel tijdig verwijderd, maar het voorval werpt een schril licht op de "autoriteit' van sommige deskundigen van de grote venduhuizen. Deze pausen van de kunstmarkt zijn niet zo onfeilbaar als ze graag het publiek willen voorhouden. Uit Londen werden ditmaal geen jubelbulletins verzonden naar de persagentschappen... Ook in New York en Parijs leden de spekulanten schipbreuk. In Parijs was er geen reden om viktorie te kraaien na de prestigeveiling van Oude Meesters in het hotel George V. Er werd voor 55 miljoen Fr.fr. afgehamerd, maar ook voor 24 miljoen ingehouden. De Parijse experts menen toch dat de Franse markt goed stand houdt. Volgens henmaken de Angelsaksische landen een serieuze inzinking mee. De belangrijke Britse handelaren blijven al een tijd weg in Parijs. Hun afwezigheid moet in verband worden gebracht met de hoge intrestvoeten en de slechte verkoop. De Parijse veilingmeesters voorzien een periode van afwachting en onrust. "De markt wordt moeilijk te doorgronden', aldus onze zegsman.G.J. DE LANDTSHEER