Roggeman en Logos Ensemble

In het najaar verschijnt een nieuwe poëziebundel van Willem Roggeman (1935) bij uitgeverij P in Leuven. Intussen kunnen we al met het werk kennismaken in de Logos Tetraëder. Daar wordt diens gedichten samengebracht met de verschillende muzikale uitdrukkingsvormen waar de Logos Stichting voor staat. Zo ontstaat een geïntegreerd gebeuren van klank en woord dat zich laat omschrijven als instant composing. Dat Roggemans werk in gesprek gaat met een ander medium, is op zich niet vreemd. Zijn werk heeft een sterke band met de beeldende kunsten, wat zich uit in een erg metaforische en beeldende dichtkunst. Voor het muzikale gedeelte staat het Logos Ensemble in, bestaande uit Godfried-Willem Raes, Moniek Darge, Kristof Lauwers en Bert Vandekerckhove. Hun deelname steunt op drie peilers. Het uitwerken van of in contrast treden met de sfeer van een gedicht, ingaan op de ritmiek of een interactie met de voordracht. Voor dit laatste zorgen de muziekmachines van Raes. Welke composities gebracht zullen worden, staat nog niet vast. Dat gebeurt in samenspraak met de dichter. Dit concert is een initiatief van HAM, Honest Arts Movement, die onder meer de Louis Paul Boon prijs uitreikt - ooit door Godfried Willem Raes gewonnen - in coproductie met de Logos Stichting.De voorstelling met Willem Roggeman en Logos Ensemble vindt plaats op 3/4 om 20u in de Logos Tetraëder, Bomastraat 26, Gent. Kaarten en inlichtingen: 09/223.80.89 of www.logosfoundation.orgIntensiteitIn de concerten van de jonge pianist Frederik Croene (1973) valt de persoonlijke en weloverwogen programmakeuze op. Hij beperkt zich niet tot een tijdvak, maar laat zich leiden door intrinsieke verbondenheden die hij toetst aan een hedendaagse context. Opvallend is dat hij hierbij hedendaags werk van eigen bodem wil laten horen. Het bindend element in het programma dat hij nu brengt is intensiteit, de innerlijke kracht die uit de stukken spreekt. Het concert opent met de Sonate van Bela Bartók uit 1926, het jaar dat hij ook het bekendere In open lucht (Out of doors of Im freien) schreef. Hoewel het werk de klassieke vorm respecteert, is het in zijn kleur en harmonie erg vooruitstrevend. Zoals zo vaak bij Bartók is doorheen het werk de invloed van volksmuziek merkbaar. Dit is uiteraard nadrukkelijk het geval in 15 Hongaarse boerenliederen uit 1920 dat hierop volgt. Bartok behoudt de oorspronkelijke melodieën, maar harmoniseert ze zeer inventief. Van Leos Janacek brengt Croene de sonate Vanuit de straat - I/X/1905, waarin hij uiting geeft aan zijn medevoelen met Tsjechische patriotten die voor eigen rechten streden. Het stuk verwijst naar de datum waarop de arbeider/student Frantisel Pavlik werd vermoord tijdens een demonstratie voor een eigen universiteit. Initieel werd het stuk opgevat als een traditioneel driedelig werk, maar er resten uiteindelijk enkel de delen Het voorgevoel en De dood. Eveneens programmatorisch van opzet is Quattro Illustrazioni uit 1953 van Giacinto Scelsi, een werk dat de gedaantewisselingen van de hindoegod Visjnoe beschrijft. Het is Scelsis eerste directe verwijzing naar de Indiase mythologie. Net zomin als in zijn latere werk gebruikt hij hierbij Indiase muzikale vormen of instrumenten. Ook de verregaande verinnerlijking van de klank is in dit werk nog niet aanwezig. Croene besluit met For a Better World van Franklin Gyselynck. Wat dit werk met het voorgaande verbindt, is het instinctieve, motorische en fysieke waarbij het experiment centraal staat. Het is het tweede deel uit de gelijknamige cyclus die Gyselynck in de jaren 80 schreef voor telkens andere instrumenten. Kenmerkend is de rijkdom aan speeltechnieken die de toondichter hierbij nastreeft. Binnenkort neemt Croene een cd op met werk van Vodenitcharov, Scelsi, Janacek, Craenen, Gyselynck, Brahms en Cage.Frederik Croene met werk van Bartok, Janacek, Scelsi en Gyselynck op 06/04 in dImprimerie, Fabrieksstraat 43 in Brussel. Kaarten en inlichtingen: 0476/52.55.22 of www.canteclair.be. Hetzelfde programma plus M. Kopytman brengt hij als voorprogramma van het Jerusalem Quartet op 19/4 in de Handelsbeurs, Kouter 29 in Gent. (09/265.91.65)Vlaanderen - QuébecOok de Vooruit biedt nu een podium voor interdisciplinaire muzikale ontmoetingen. Het Antwerpse Hermes Ensemble staat er broederlijk naast pianist en componist Kris Defoort en naast de elektronicamuzikant Syncopated Elevators Legacy. Ditmaal past het concert in de Prijs Vlaanderen-Québec, in het leven geroepen dankzij een samenwerkingsakkoord tussen beide regios. De prijs bestaat sinds 1988. Een beoordelingscommissie bekroont componisten en vertolkers. Sinds een drietal jaar werd deze formule omgevormd tot een compositiewedstrijd waarbij de prijs bestaat uit een beurs en de uitvoering van het werk voor een publiek. Vorig jaar kregen we zo het werk van André Ristic (laureaat 2000) te horen in Vooruit. Toen werd zijn werk herinterpreteert door de dj Eavesdropper. Dezelfde format blijft dit jaar behouden, maar nu krijgen we werk te horen van de Vlaamse laureate van 2001, Annelies van Parys, en de Québecaanse winnaar van 2002, Matthew Rizzuto. Van Van Parys brengt het Hermes Ensemble Phrase V voor harp, piano, gitaar en percussie. Het is een kleurrijk werk dat qua klankbeeld een beetje verwijst naar het werk van de Finse componiste Kaija Saariaho. Frederic Stevens, hier onder alias Syncopated Elevators Legacy en als dj opererend als Acid Kirk, gaat dit werk elektronisch interpreteren. Van Rizzuto brengt Hermes 8g voor cello, piano en viool. Het is een vrij minimalistisch en repetitief werk. Aan de componist en pianist Kris Defoort, vooral actief in jazz, werd gevraagd daarvan een interpretatie te geven. Het is nog niet bekend of hij dat solo zal doen dan wel de violist en cellist de partituur laat spelen waarop hij dan improviseert.Hermes Ensemble, Kris Defoort en Syncopated Elevators Legacy brengen werk van Rizzuto en Van Parys op 4/04 om 20 uur. Kaarten en inlichtingen: 09/267.28.28, tickets@vooruit.be of www.vooruit.beSamenstelling: Peter Paul DE TEMMERMAN