Advertentie
Advertentie

Roularta is Belgium On Line liever kwijt dan rijk

ROESELARE (tijd) - De West-Vlaamse uitgever Roularta wil zijn inspanningen concentreren op zijn gratis verspreide reclamebladen. Succesproducten zoals De Streekkrant en vooral Steps worden in versneld tempo geëxporteerd. Het verzanden van elektronische initiatieven zoals Central Station en Belgium On Line (BOL) zadelde Rik de Nolf, gedelegeerd bestuurder van Roularta, met een kater op. De Nolf wenst zich niet langer te engageren om vers kapitaal in BOL te pompen. Hij wil projecten rond on-linecommunicatie voortaan met grote voorzichtigheid benaderen. In een toespraak voor de Brugse businessclub De Hanze in Roularta-thuisbasis Roeselare gaf persondernemer Rik de Nolf zijn visie op de jongste ontwikkelingen in het medialandschap. De Nolf stelde dat de bedrijfsresultaten van Roularta Media Group (RMG) in 1996 negatief beïnvloed werden door de mislukte start van Central Station en de perikelen rond Belgium On Line. De lancering van de elektronische knipseldient Central Station vergde van de verenigde Belgische persbedrijven een investering van 100 miljoen frank. Central Starion botste echter met de beroepsvereniging van beroepsjournalisten (AVBB) die een honorering van de auteursrechten vroeg. Rik de Nolf concludeert uit het voorval dat de Belgische beroepsjournalist overbeschermd is.