Royal & Sun krijgt hoge boete in pensioendossier

LONDEN (bloomberg/reuters) - De Britse verzekeraar Royal & Sun heeft van de financiële toezichthouder FSA een boete van 1,35 miljoen pond (2,16 miljoen euro) gekregen omdat het bedrijf er niet in slaagt 13.500 klanten te identificeren die nog geld tegoed hebben van de verzekeraar. De verzekeraar is deze klanten nog 32 miljoen pond verschuldigd omdat hij in de periode 1997-2000 pensioencontracten op een verkeerde wijze verkocht.RecordDe boete is de grootste sinds de FSA in 1994 zijn onderzoek startte naar de manier waarop verzekeraars klanten vergoeden die in de jaren 80 en 90 verkeerd advies kregen over pensioensparen. Heel wat verzekeraars adviseerden hun klanten om voor hun pensioen te sparen via een eigen rekening bij de verzekeringsmaatschappij, in plaats van te vertrouwen op spaarprogrammas van de werkgever. De privé-contracten bleken achteraf heel wat minder rendabel dan die van de werkgever.Verzekeraars moeten de gedupeerde beleggers opsporen en vergoeden. Volgens de FSA gaat het om 1,6 miljoen mensen. Verzekeraars en makelaars zouden tot 13,5 miljard pond aan compensaties moeten betalen.FSA zei serieuze tekortkomingen te hebben gevonden in de manier waarop Royal & Sun het dossier aanpakte. De verzekeraar betreurt de fout en zegt stappen gedaan te hebben om een herhaling te voorkomen.Het is niet de eerste keer dat Royal & Sun beboet wordt in het pensioendossier. In 1997 moest de verzekeraar al eens 225.000 pond betalen omdat het te traag gedupeerde klanten identificeerde. In totaal kregen al 346 bedrijven, vooral onafhankelijke makelaars, boetes voor een totaal bedrag van 9,6 miljoen pond.