Rudolf Beger: "Europa heeft te veel angst voor verandering'

BRUSSEL (tijd) - Martin Bangemann, Europees kommissaris voor industrie, zei vorige week dat de Europese Unie de autobouwers uit de lidstaten wil ondersteunen bij de uitvoering van hun herstruktureringsplannen. Hij verwees daarbij naar voorstellen om de belastingregimes te harmonizeren en naar gemeenschappelijke normen inzake veiligheid en milieu. Bangemann vindt ook dat het omstreden systeem van "selektieve distributie' in de sektor na 1995 verlengd moet worden. De uitspraken van het kommissielid vallen waarschijnlijk in erg goede aarde bij ACEA, de lobby van Europese autokonstrukteurs die in januari in een "witboek' suggesties formuleerde voor de politici in Brussel. De Financieel-Ekonomische Tijd had een gesprek met de Duitser Rudolf Beger, executive secretary van de belangengroep en brein achter het witboek. Met haar witboek wou de Association des Constructeurs Européens d'Automobiles niet uitsluitend de bal in het kamp van de Europese kommissie trappen. De auto-industrie, "die in het verleden goed verdiende', wil zelf de hoofdverantwoordelijkheid dragen voor de pijnlijke maar noodzakelijke herstrukturering. "We bedelen niet om hulp, maar eisen wel dezelfde randvoorwaarden als die waarover onze konkurrenten in Japan, Zuid-Korea en de VS beschikken.'