Ruimte, beeld, klank

Het werk van de Amerikaan Brandon Labelle en de Duitser Achim Wollscheid bevindt zich in de grijze zone tussen muziek en beeldende kunst. De twee maken deel uit van een groep geluidskunstenaars die onder de vlag social music vaart. Met hun werk een verzameling van performances, releases en essays stelt die internationale kring van geluidskunstenaars vragen over bijvoorbeeld de gedachtegang van het publiek bij een performance of over de relatie van klank ten opzichte van de ruimte. Door contactmicrofoons, gebruiksvoorwerpen en zelfgebouwde elektronica te plaatsen op bouwkundige elementen en materialen, tracht Labelle en Wollscheid de ruimte als instrument aan te wenden. Dinsdag 19 maart brengt het duo in Logos Splitting. De bezoekers worden verzocht zelf een cd mee te brengen. Wat er precies opgevoerd wordt, blijft een raadsel. Op de website van de Gentse stichting laten de kunstenaars het volgende weten: Deze gebeurtenis is zowel een performance als een installatie. Ze heeft vooral betrekking op de plaats en de situatie van de performance zodat het muzikale object verspreid wordt over een brede ruimte. Veeleer dan een enkelvoudig event, wordt het een opeenvolging van micro-events (). Het lichaam van de artiest wordt vervangen door de lichamen van het publiek, het podium door de hele ruimtelijke omgeving en de muzikale instrumenten door de instrumenten van de ruimte.Splitting, dinsdag 19 maart (20u) in Logos, Bomastraat 26 te Gent. Informatie: 09/ 233.80.89.Theater, beeld, klankFyke is een interdisciplinair kunstenaarscollectief dat met experimentele performances mikt op synergie tussen theater, beeld en klank. De volgende weken brengt het trio Kris Verdonck (regisseur/theatermaker), Arnaud Jacobs (geluidskunstenaar) en Alexis Destoop (videast/dramaturg) in het Hasseltse kunstencentrum België twee voorstellingen. In Tutorial #1: (caO)n (vrijdag 15 maart) volgen we drie stukadoors die in drie uur tijd een vlak van 3 op 4 meter prepareren. Hun actie het langzaam effenen van ruwe gipsmaterie tot een strakke wand wordt met behulp van contactmicrofoons hoorbaar gemaakt. Dat versterkte en gemanipuleerde geluid vormt een opslorpende soundscape. Het eindproduct van de stukadoors wordt ook gebruikt in Fykes tweede voorstelling Tutorial #2: Eindige modellen van transfinite theorieën door paraconsistente quotiënt-structuren (zaterdag 23 maart). Hier voert de groep professor Jean-Paul Vanbendegem op. Het hoofd van de faculteit filosofie aan de Vrije Universiteit Brussel vertelt ondermeer over eindigheid, de misvatting van oneindigheid en de vleselijkheid van de abstractie.Tutorial #1: (caO)n, vrijdag 15 maart (20u); Tutorial #2: Eindige modellen van transfinite theorieën door paraconsistente quotiënt-structuren, zaterdag 23 maart (20.u). In kunstencentrum België, Burgemeerster Bollenstraat 56-58 te Hasselt. Inlichtingen en reservatie: 011/22.41.61.Chaos VNaarstige Media nijverheid (kortweg nMn) zorgt voor speelse chaos. Onder de gemeenschappelijke noemer Machine Centered Humans of kortweg M(hz worden experimenten die zich op de breuklijnen tussen nieuwe media, technologie en geluid bevinden, in Gent aan het publiek voorgesteld. Vrijdag 15 maart brengt de vijfde editie vier performances. Lego-Mindstorms brengt met Lego en computer een korte try-out voor een bricolageparty, een mysterieus evenement dat later op het jaar plaats zou vinden. De groep Re:Motors (de Rus Andrey Savitsky, de IJslander Haraldur Karllson en de Japanner Akihiro Kubota) leeft online, in Gent creëren ze voor de tweede keer een elektronisch spervuur. S!T!T! (of show, touch & tell) betreft een project van de aan het Gentse IPEM verbonden Johannes Taelman. Hij brengt een set met zelfgebouwde klanksensoren. M(hz V sluit af met een derde aflevering Sonic Cooking, een zoeken naar de sonore kwaliteiten van de keuken.M(hz V, vrijdag 15 maart in (20.30u) in Nieuwpoort-Visserij, Visserij 107 te Gent. Inlichtingen: 09/ 223.00.00.Samenstelling: Ive STEVENHEYDENS