Saatchi & Saatchi wil herkapitalizering

LONDEN (reuter) - De Britse reklamegroep Saatchi & Saatchi heeft plannen voor een herkapitalizering. De plannen worden voorgesteld tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering in maart. Bedoeling is een aantal "euro-voorkeuraandelen' ter waarde van 211 miljoen pond in 1993 te vervangen door een kombinatie van nieuwe euro- voorkeuraandelen en Britse voorkeuraandelen. Saatchi wil ook 25 miljoen pond vers geld aantrekken, waarvan 20 miljoen via ondergeschikte leningen en vijf miljoen via een aandelenuitgifte. Het topmanagement zou kunnen intekenen op die nieuwe aandelen. Volgens het Saatchi-plan zullen tien oude euro-voorkeuraandelen kunnen omgeruild worden tegen drie nieuwe euro-voorkeuraandelen (9%) en 16 gewone aandelen. De bestaande Britse voorkeuraandelen worden omgezet in nieuwe Britse voorkeuraandelen en gewone aandelen. Twintig bestaande Britse voorkeuraandelen worden omgeruild tegen vijf nieuwe voorkeuraandelen (6,3%) en 12 nieuwe gewone aandelen. Onlangs schreef de Britse krant The Independent on Sunday dat de kredietverlenende banken zich verzetten tegen de plannen voor een schuldenherschikking bij Saatchi. Het reklamebedrijf scoorde spetterende resultaten tijdens de boom van de Britse ekonomie in de jaren 80. Het bureau is vooral bekend om zijn campagnes voor de Britse konservatieve partij. De ekonomische recessie in de VS en het VK zorgt nu voor een sterke daling van de inkomsten. In 1990 daalde de winst vóór belasting met 41,6% (35,8 mln. pond).