Advertentie
Advertentie

Salonen Lindberg

De in 1958 geboren Finnen Magnus Lindberg en Esa-Pekka Salonen zijn sinds lang bevriend en twee muzikale handen op één buik. Lindberg wordt gerekend tot de belangrijkste componisten van zijn generatie, terwijl Salonen uitgroeide tot een vooraanstaande dirigent. Er staat werk van Lindberg, Moessorgski, Bartok en Lutoslawski op het programma van de twee concerten die Esa-Pekka Salonen deze week met het Philharmonia Orchestra brengt. Lindbergs Kraft neemt een centrale plaats in tijdens de concerten. In 1985 brak Lindberg internationaal door met dit overweldigende orkestwerk. Deze stevige brok muziek bezorgde Lindberg het statuut van punker van de klassieke muziek. Vijftien jaar geleden creëerde Esa-Pekka Salonen Lindbergs Kraft met het orkest van de Finse Radio en met het Toimii Ensemble, een groep waar Lindberg en Salonen nog steeds deel van uitmaken. Naast het gebruik van een stoere klankentaal put deze compositie ook kracht uit de voortdurende transformatie van het ritmische materiaal. Heterogene ritmische gegevens worden permanent krachtdadig in een bepaalde richting gestuurd. Ritme is zonder meer het centrale gegeven in dit werk. Vandaag ben ik minder bang van melodieën, maar in die tijd was het ondenkbaar voor mij melodieën te schrijven, geeft Lindberg toe. De invloed van Stravinskis Le Sacre du printemps is onmiskenbaar aanwezig en ook dat werk dirigeert Salonen deze week. Elke componist sinds 1913 heeft zijn of haar dilemma met Le Sacre, aldus Lindberg. Het is nochtans een werk dat een beetje geïsoleerd staat in de 20ste eeuw. Wellicht was de schok die het werk veroorzaakte zo groot dat iedereen er zijn handen van af heeft gehouden. Ik moet toegeven dat tijdens de drie jaren dat ik aan Kraft werkte, Le Sacre een belangrijke rol heeft gespeeld. Ik wilde niet noodzakelijk iets gelijkaardigs doen, maar ik was net als Stravinski geobsedeerd door het feit dat de ritmische component het werk moest bepalen. Ik kan overigens ook vandaag nog niet componeren zonder dat de partituren van Le Sacre en die van Debussys La Mer op mijn schrijftafel liggen. Iedere componist zou deze muziek moeten bestuderen en kennen.Sacre: Paleis voor Schone Kunsten(Brussel) - wo 5 dec, 20 uur 02/507.82.00Kraft: Paleis voor Schone Kunsten(Brussel) do 6 dec, 20 uur 02/507.82.00Scala brengt kerstsfeerDe broers Steven en Stijn Kolacny bouwen een carrière op als pianoduo, maar zijn ook gepassioneerd door koormuziek. Stijn dirigeert en Steven is pianobegeleider. Wie hun jeugdkoor Scala al aan het werk zag, heeft kennisgemaakt met de geestdrift en overtuiging waarmee ze hun repertoire brengen. Maar het blijft niet bij enthousiasme alleen. De groep bereikte de afgelopen maanden een uitstekend technisch en muzikaal niveau, zodat ze zich met succes met buitenlandse koren konden meten. In november 1999 won Scala de tweejaarlijkse wedstrijd Koor van het Jaar. In mei 2000 werd Scala ook nog eens winnaar van het 48ste Europees Muziekfestival voor de Jeugd in Neerpelt. Scala werd in Neerpelt ook opgemerkt door enkele Japanners. Zij nodigden hen uit deel te nemen aan het vijfjaarlijkse Hamamatsu World Youth Choir Festival in Japan eerder dit jaar. Ze brengen de komende weken bewerkingen van traditionele gospelsongs, negro-spirituals en Engelse Christmas Carols, een programma dat ze vorig jaar op cd zetten.In Avelgem op 7 december, Erpe 14 december, op de kerstmarkt in Leuven op 15 december, in C.C. Wevelgem op 15 december, in Antwerpen op 16 en 20 december, in de Stadsschouwburg Leuven op 16 december, in C.C. Aarschot op 21 december, in Zottegem op 22 december, in C.C. Bornem op 23 december en in Gent op 26 december - inlichtingen op 016/56.87.74 of op www.scala-the-best.beMagistrale meesterwerkenHet Symfonieorkest van Vlaanderen werkt deze maand samen met de Nederlandse cellist Pieter Wispelwey die het celloconcerto van William Walton (1902-1983) vertolkt. Het is een rijk en lyrisch stuk voor cello en orkest dat Walton in 1956 voor de cellist Gregor Piatigorski componeerde. Het werk verraadt invloeden van Stravinskis neoclassicisme, maar Walton combineert in dit werk ook extremen: een exuberante exotische sfeer, gecreëerd door opzwepende ritmes, staat er naast een zekere rationele Britse koelheid. Verder dirigeert chefdirigent David Angus de Eerste Symfonie van Johannes Brahms en de Symfonie Mathis der Mahler van Hindemith. Stadsschouwburg (Sint-Niklaas) do 6 dec, 20 uur 050/84.05.87Sint-Walburgakerk (Brugge) vr 7 dec,20 uur - 050/84.05.87Muziekconservatorium (Brussel) za 8 dec, 20 uur - 050/84.05.87Bijloke (Gent) - za 15 dec, 20 uur 050/84.05.87Il GardellinoHoewel Wolfgang Amadeus Mozart aan zijn vader schreef dat hij de fluit niet kon uitstaan, componeerde hij vier fluitkwartetten, twee fluitconcertos, een concerto voor fluit en harp, en meerdere solostukken en orkestwerken waarin de fluit een centrale rol speelt. Op 28 augustus 1777 verliet Mozart Salzburg en trok hij naar München, Augsburg en Mannheim. Om in zijn onderhoud te voorzien was hij op zoek naar compositieopdrachten. In december van dat jaar kreeg hij een lucratieve opdracht drie kleine, eenvoudige en korte concertos en enkele fluitkwartetten te schrijven. Een week later was het eerste kwartet (K285) voltooid. Titels als Quatuor dairs variés en de aanduidingen Rondieaux Allegretto grazioso, ma non troppo presto, peró non troppo adagio - cosí-cosí - con molto garbo ed espressione, laten er geen twijfel over bestaan dat Mozart de uitvoerders heel wat musiceerplezier toewenste. Op 9 december vertolkt Jan de Winne deze werken met zijn ensemble Il Gardellino dat hij in 1988 samen met Marcel Ponseele oprichtte.Museum Vleeshuis (Antwerpen) - zo 9 dec, 15 uur 03/213.86.60 Samenstelling: Tom EELEN