Samen sterk: de nieuwe telgen van de grote Boeing-familie

SEATTLE (tijd) - Een van de meest opmerkelijke fenomenen van de voorbije jaren in de luchtvaartindustrie is de fragmentatie van de markt. In plaats van een beperkt aantal basistypes, biedt de sector de maatschappijen nu een keuze uit een hele reeks varianten. Doel daarbij is de verschillende regio's en steden efficiënter te kunnen bedienen. Een evolutie die vooral gestuurd werd door de klant, in casu de luchtvaartmaatschappijen. Kannibalisme is daarbij een vervelend nevenverschijnsel voor de constructeurs.'Elk bestaand model zal een afgeleide krijgen', aldus Joe Ozimek, director product marketing bij Boeing. De evolutie van de 737-familie is voorlopig afgerond met de introductie van de nieuwe reeks. Daarmee is het segment tussen 100 en 200 zetels volledig afgedekt. Het 'gat' dat gevallen is tussen de 700 (128 zetels) en de 800 (162), wordt voor wie dat wenst opgevuld door de 'oudere' 737-400 met 146 plaatsen. Daarbij gaat het steeds om een typische tweeklassenconfiguratie. Bij chartertoepassingen wordt de capaciteit telkens met een kleine 20 procent verhoogd.