Sanoma brengt tv-gidsvoor kinderen in Nederland

(tijd) - Nederlandse kinderen tussen acht en twaalf krijgen na de jaarwisseling hun eigen tv-gids. Die programmagids is een initiatief van de beursgenoteerde uitgeefgroep Sanoma, in samenwerking met de Nederlandse publieke omroepen. Of er ook in Vlaanderen aan een apart programmaboekje voor de jongsten worden gedacht, kon Sanoma Magazines Belgium, bekend van Humo, niet vertellen. De Nederlanders gaan er prat op dat het om een wereldprimeur gaat.Het initiatief voor de kindergids komt niet van Sanoma zelf, maar van Cathy Spierenburg. Zij is de netcoördinatrice van Z@ppelin, het jeugdblok op de Nederlandse publieke omroepen. Zij meent dat de informatie over jongerenprogrammas te fel wordt weggedrukt, en dat er te weinig achtergrond wordt gegeven bij kinderprogrammas. Aanvankelijk zag de netcoördinatrice een aparte kindergids bij de bestaande omroepbladen als oplossing, maar dat bleek technisch te moeilijk door de ingewikkelde Nederlandse omroepstructuur.Sanoma is ondertussen bezig aan de eerste nulnummers. Vanaf januari moet het boekje tweewekelijks verschijnen met een oplage van 55.000 exemplaren. Als het idee aanslaat, komt er een wekelijkse versie. Kinderen krijgen een plek op de redactie en de kindergids zal ook nieuws brengen, omdat uit onderzoek blijkt dat daar veel behoefte aan is.Het wordt de eerste keer dat de Nederlandse omroepen samenwerken aan een programmagids. Ook de kinderprogrammas van de commerciële zenders komen aan bod. DV