SARS vormt bedreiging voor luxesector

De toerismesector incasseert met de ziekte SARS een klap. Volksgezondheidsdiensten raden af naar Zuid-Oost-Azië te reizen. Ook voor de luxesector betekent dit een zware klap. Ongeveer een derde van de omzet haalt de luxesector door toeristen. Zuid-Oost-Azië is met 13 procent van de omzet een belangrijke afzetmarkt voor de luxesector. Volgens eerste cijfers zou de omzet van luxegoederen in Hongkong de voorbije weken 50 tot 70 procent lager liggen dan vooropgesteld. Deze daling komt niet alleen door de terugval van het toerisme, ook de lokale bevolking koopt minder luxegoederen. Daar zal weinig verandering in komen zolang het mysterie rond de ziekte aansleept. Vanaf 29 april start in Japan bovendien de Golden Week, een vrije week waarin vele Japanners een reis maken naar China of Hongkong. Dit jaar zou dat wel eens anders kunnen zijn. Naast SARS zijn er nog twee andere redenen om aan te nemen dat maart voor de luxeproducenten een tegenvaller was. Ten eerste is er de oorlog in Irak die drukt op het consumentenvertrouwen. De Italiaanse luxeproducent Tods kwam als eerste met een indicatie over de impact van de oorlog op de verkoopcijfers. Vorige week deelde Tods mee dat de omzet van de groep significant terugviel sinds half februari. Op dat moment voerden de Amerikanen en Britten hun troepenmacht in de Golf gevoelig op. Volgens Merrill Lynch viel de vergelijkbare omzet van Tods in maart met 4 procent terug. Een andere reden voor een zwakke maand maart is dat de verkoopperiode rond Pasen, in tegenstelling tot vorig jaar, niet in maart maar in april valt. De cijfers die luxeproducenten in het eerste kwartaal van 2003 zullen meedelen zouden om deze redenen wel eens kunnen tegenvallen. Binnen de sector moet de voorkeur volgens JP Morgan nu uitgaan naar luxeproducenten met een lage aanwezigheid in Zuid-Oost-Azië. Een hoge aanwezigheid in Japan daarentegen is volgens het beurshuis geen probleem omdat meer Japanners luxeproducten in hun thuisland zullen kopen. Zowel het Franse Hermes als het Amerikaanse Tiffany voldoen aan deze voorwaarden. Tiffany haalt slechts 6 procent van de omzet uit Zuid-Oost-Azië. LVMH, de grootste luxeproducent, is voor 15 procent van de omzet afhankelijk van Zuid-Oost-Azië. Richemont, de Zwitserse luxeproducent, haalt zelfs 19 procent van de omzet in deze regio. Ondanks de aanwezigheid in Zuid-Oost-Azië blijft LVMH volgens Merrill Lynch nog steeds de beste belegging in de luxesector. De groep verbaasde met goede resultaten in 2002 en plukt de vruchten van een intensieve herstructurering. De operationele marge van de groep nam in 2002 toe tot 15,8 procent, vergeleken met 12,8 procent in 2001. Volgens het beurshuis zou het merk Louis Vuitton de zwakte in de Aziatische regio moeten compenseren. Binnen de luxesector blijft Gucci de veiligste belegging. Na de overname van een belang in Gucci beloofde het Franse Pinault Printemps aan LVMH dat het in 2004 de resterende Gucci-aandelen zou kopen tegen 101,5 euro per aandeel. Hierdoor schommelt de koers al maanden tussen de vork van 95 en 100 euro per aandeel. Bij een economische heropleving biedt het aandeel echter ook het minste opwaarts potentieel. PVM