Advertentie
Advertentie

Scania: marktleider in Argentinië en Brazilië

BUENOS AIRES (tijd) - Net als andere grote vrachtwagensconstructeurs doet Scania zware investeringen in Brazilië en Argentinië. Dit zijn de uitgesproken groeimarkten in Latijns-Amerika. Scania is er marktleider en wil dat met een fors investeringsprogramma in beide landen ook zo houden. Ook Chili is een interessante afzetmarkt, al zijn de marges er als gevolg van een enorme competitie erg laag. Elders op het continent is het (voorlopig) armoe troef. Dat zegt Jorma Halonen, vice-president van de verkoopsafdeling van Scania Latijns-Amerika.De Braziliaanse markt van zware vrachtwagens wordt van oudsher gedomineerd door drie spelers: Scania, Volvo en Mercedes-Benz. Het absolute topjaar was 1995. Toen werden in Brazilië 19.299 nieuwe vrachtwagens afgezet. Daarvan kwamen 6.540 eenheden of 34 procent van Scania. Dit jaar klapte de markt in mekaar. Eind oktober liepen nog maar 11.466 vrachtwagens van de band. Scania verhoogde zijn marktaandeel tot 37,57 procent. Mercedes volgt op 30 procent en Volvo op 26 procent.