Scania ook in Latijns-Amerika rendabel

De Zweedse vrachtwagenproducent Scania publiceerde de voorbije week beter dan verwachte resultaten voor het derde kwartaal. Ook voor het huidige kwartaal is Scania hoopvol.Scania behaalde in het derde kwartaal een omzet van 10,4 miljard Zweedse kroon, 11 procent minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De operationele winst steeg met 69 procent tot 710 miljoen euro, wat neerkomt op een operationele marge van 6,8 procent. De nettowinst steeg met 87 procent tot 372 miljoen kronen. De resultaten lagen boven de verwachtingen van de analisten. Voor de eerste keer in meer dan twee jaar werd een positief kwartaalresultaat behaald in Latijns-Amerika. De operationele winst bedroeg er 41 miljoen kronen, ondanks een daling van de omzet met 1 procent tot 1,2 miljard Zweedse kronen. Dat wordt verklaard door kostenbesparingen, een prijsverhoging en het opdrijven van de export vanuit Latijns-Amerika naar Europa. Scania maakt van de zwakte van de Braziliaanse real een opportuniteit om vrachtwagenonderdelen geproduceerd in Brazilië te exporteren naar Europa. De voorbije jaren werd de productie van onderdelen in Brazilië uitgebreid om de afhankelijkheid van dure import uit Europa te verminderen. Bovendien beweert het management dat door herstructureringen het break-evenniveau van Scania in Latijns-Amerika gedaald is van 1.100 naar 500 vrachtwagens per kwartaal.Naast de sterke prestatie in Latijns-Amerika stuurde de depreciatie van de Zweedse kroon tegenover de euro de resultaten hoger. Drieëndertig procent van de operationele winst vloeide voort uit wisselkoersverschillen. De Europese afdeling realiseerde op een omzet van 9,5 miljard kronen een operationele winst van 1 miljard kroon of een marge van 10,8 procent. Voor het huidige kwartaal verwacht Scania dat de winstontwikkeling goed zal blijven. Het aantal nieuwe orders steeg met 10 procent in West-Europa en 21 procent in Centraal-Europa, wat een goed vierde kwartaal mogelijk moet maken. Het was de eerste stijging in de boekingen na zeven dalende kwartalen op rij.Voor volgend jaar blijft Scania voorzichtig, zowel voor Latijns-Amerika als voor Europa. Voor West-Europa verwacht het een stabilisering van de markt op het huidige niveau. Dit komt neer op 190.000 verkochte vrachtwagens volgend jaar, een daling met 5 procent tegenover de 200.000 verwacht voor dit jaar. Op basis van de koers-winstverhouding noteert Scania tegen 15 keer de verwachte winst voor dit jaar goedkoper dan Volvo (KW02 van 38), maar duurder dan het Duitse Man (KW02 van 13,4). Op basis van de verhouding ondernemingwaarde over omzet noteert Scania veruit het duurst aan 0,8, tegenover 0,4 voor Volvo en 0,2 voor MAN. De fors hogere rendabiliteit van Scania verantwoordt zeker de hogere waardering. Volvo en Man moeten het immers stellen met operationele marges van rond de 2 procent, tegenover de 7,6 procent die dit jaar voor Scania wordt verwacht. Enkele technische factoren kunnen wel in het nadeel van Scania spelen. Volvo heeft nog een belang van 45,5 procent in Scania dat het van de hand moet doen. En over de plannen die Volkswagen heeft met zijn participatie van 18,7 procent in Scania bestaat ook onduidelijkheid. KW