Schepen bestellen en hopen op betere konjunktuur

(tijd) - Olietankers liggen weer goed in de markt. Meer dan een derde van de zeeschepen, die eind december 1993 ergens in de wereld in aanbouw of besteld waren, zijn olietankers. Bulk carriers doen het met 29,5 procent ook niet slecht, om van de stukgoedschepen (19,4 %) nog maar te zwijgen. Laatstgenoemde kategorie bestond voor 71,5 procent uit volcontainerschepen.De cijfers komen van het klassifikatiebureau Lloyd's Register in Londen. Het gaat om de jaarrekening afgesloten op 31 december 1993. Op dat ogenblik stonden in het wereldorderboek 2.145 schepen groter dan honderd bruto-ton (brt) ingeschreven. Samen vertegenwoordigen zij 39.241.765 ton draagvermogen; dat is weeral 1.361.665 t of 3,6 procent meer dan op het einde van het derde kwartaal. Alsof er geen krisis bestond in de wereldscheepvaart en de reders niet alle zeilen moeten bijzetten om tenminste uit het rood te blijven. Die krisis spitst zich weliswaar vooral toe op de lijnvaart, maar ook in de bulkvaart zijn de vrachten lamentabel laag. De meeste van de bestelde schepen komen voor het einde van 1995 in de vaart.