Advertentie
Advertentie

Schrijven over liefde

Elvis Peeters is dit theaterseizoen wellicht een van de meest gespeelde Nederlandstalige auteurs. Theater Malpertuis bracht in Driemaal Elvis Peeters recentelijk maar liefst drie van zijn stukken op één avond en ook het Gentse gezelschap De Vieze Gasten/De Storm schaarde zich achter deze schrijver-performer. Het Gevolg gaat met Calvados aan de slag, een nieuwe tekst die Peeters schreef op verzoek van regisseuse Claire Leenaers. Gepresenteerd als een coproductie met het Nederlandse Productiehuis Brabant, worden deze week in theaterwerkplaats Rataplan in Borgerhout de enige Vlaamse voorstellingen gespeeld. Dimitri Duquennoy en Monic Hendrickx vertolken een man en een vrouw, een lezer en de schrijfster naar wie hij al een tijdje brieven stuurt, brieven die zij onbeantwoord laat. Op een dronken avond komen ze met elkaar in contact en brengen ze samen de nacht door in het huis van de vrouw. Daar vraagt de man haar te doen waar ze zo goed in is: een verhaal schrijven over de liefde.Calvados wordt van 29 tot 31 maart en op 1 april gespeeld in Rataplan, Wijnegemstraat 27, Borgerhout (info en reservatie: 03/235.04.90).Ontwikkelingsland BelgiëEen tekst van Elvis Peeters is het uitgangspunt voor Warme sneeuw, de voorstelling die De Vieze Gasten/De Storm maakt in samenwerking met Wereldsolidariteit, in het kader van de campagne Worldshake. Centraal staan twee broers en een zus, die samen een getuigenis brengen uit het ontwikkelingsland België anno 2000. Aan de hand van een dagboek van hun vader en een beschrijving van een dag uit hun eigen leven, mijmeren de drie over de dagelijkse armoede waarin ze zijn vastgereden. Regisseur Frans van der Aa nam deze vertelling als basis, maar ging nog een stap verder: Ik wou weg van de beperkte anekdotes. Ik wil meer uitersten. Wranger toneel, rauwer en ook met zeer harde humor. Toneel met een groot maatschappelijk engagement dus, waarin door middel van de enorme uitvergroting van een ruzietje om niets, zowel de universele schoonheid als de lelijkheid van de mens worden aangezet.Warme sneeuw trekt nog het hele voorjaar door Vlaanderen, met als afsluiter een reeks voorstellingen op de Gentse Feesten van 15-24 juli (speellijst en info: 09/237.04.07).Tweemaal KaneToen de jonge Britse schrijfster Sarah Kane in februari 1999 zelfmoord pleegde, ging er een schok doorheen de theaterwereld. Ondanks haar nog relatief beperkte oeuvre, wist Kane zowel in Engeland als over de landsgrenzen theatermakers te fascineren met haar teksten. In het Nederlandse taalgebied werd haar werk in het seizoen 1996-1997 geïntroduceerd met de enscenering van het schandaalstuk Blasted door de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel. Een jaar na Kanes dood brengt de KVS in de Bottelarij met Crave/Cleansed twee recentere stukken op één avond. Dirk van Bastelaere zorgde voor de vertaling. Cleansed, dat geregisseerd wordt door artistiek directeur Franz Marijnen, is een bijzonder energieke schildering van het leven van zeven studenten in een vleugel van een universiteitscampus. Kane beschrijft in een uitermate directe, brutale taal hoe de jongeren, onmachtig om op een warme manier samen te leven, tot de gruwelijkste gewelddaden overgaan. Crave is Kanes laatste stuk. Ditmaal gooit ze afgeronde personages en expliciete gruwel overboord, en hanteert ze in de plaats de gestileerde figuren A, B, C en M. Hun spreken wordt bepaald door de hunkering naar wat niet langer aanwezig is. Dit portret van het minimale menszijn dat overblijft na de val, wordt geregisseerd door Paul Peyskens.Cleansed/Crave wordt van 31 maart (première) tot 27 april gespeeld in De Bottelarij, Molenbeek (info en reservatie: 02/412.70.70).For the fun of itNaast het grote zaalwerk, brengt het Nederlands Toneel Gent op het tweede plateau aan de Minnemeers met de regelmaat van de klok kleinschalige producties. Ditmaal is regisseuse Mimi de Wilde aan de beurt, die met spelers Mieke Bouve, Hilde de Baerdemaker, Jits van Belle en Tom van Landuyt aan de slag ging met Fun van James Bosley. Mogelijke inspiratie voor deze keuze vormt ongetwijfeld de serie schoolmoorden en schietpartijen door jongeren, die de afgelopen jaren de nieuwsuitzendingen vulde. In zijn stuk laat Bosley twee tienermeisjes aantreden die elkaar op een gewone ochtend ergens in een voorstad tegen het lijf lopen en even later zonder duidelijk motief een bejaarde vrouw van het leven beroven. Just for the fun of it.Fun wordt van 1 tot 22 april gespeeld in NTG2-Minnemeers, Gent (info en reservatie: 09/225.33.17).Prosperos crashThe Tempest, William Shakespeares laatste en één van zijn mooiste stukken, wordt dit seizoen op de planken gezet door het voltallige ensemble van het Mechels Miniatuur Theater in een regie van artistiek directeur Guido Wevers. Om de actualiteitswaarde van dit stuk uit 1611 wat aan te dikken, wordt het hele gebeuren in Tempeesten verplaatst naar onze tijd. Er is niet langer sprake van een scheepsramp aan het begin van het stuk, maar wel van een vliegtuigcrash. Het privé-vliegtuigje van koning Alonzo van Napels stort na het bruiloftsfeest van zijn dochter neer boven het betoverde eiland, waar Prospero en zijn dochter Miranda zich al 13 jaar schuilhouden voor de mannen van Alonzo. De ontmoeting tussen Alonzos gevolg met de wijze Prospero leidt tot een wonderlijk schouwspel, waarin een luchtgeest, een heks en haar mismaakte zoon een rol spelen. Uiteindelijk ziet Prospero af van zijn wraak op Alonzo, breekt hij zijn toverstaf en spreekt hij de befaamde afscheidsmonoloog uit, waarmee naar verluidt ook de Engelse toneeldichter zijn métier als toneelschrijver de rug zou hebben toegekeerd.Tempeesten wordt van 1 april (première) tot 14 mei opgevoerd in het MMT, Mechelen (info en reservatie: 015/42.25.44)Vrouwelijke schrijverijOnder de noemer Nieuwe schrijverij bundelt het Gentse Nieuwpoorttheater werk van twee relatief onbekende toneelschrijfsters. Op 29 en 30 maart speelt Jantien Koenders de monoloog Huisvrouw van Esther Gerritsen, in een regie van Alexandra Koch. De 27-jarige Nederlandse schrijfster verzorgde eerder een bewerking van Love Labours Lost voor Toneelgroep Amsterdam en maakte daarnaast stukken voor het jeugdtheater en de groep Het Syndicaat. In Huisvrouw beschrijft ze hoe een vrouw het wachten op haar man tot kunst weet te verheffen. Op 31 maart en 1 april kan u in Nieuwpoort terecht voor een Engelse monoloog van de New-Yorkse actrice Nadine Laverne. Voor Marv! baseerde zij zich op haar fascinatie voor de legendarische soulzanger Marvin Gay. Laverne speelt de tekst zelf, hierbij gesteund door regisseur Jan Ritsema.Huisvrouw is op 29 en 30 maart te gast in het Nieuwpoorttheater, Gent. Marv! volgt op 31 maart en 1 april (info en reservatie: 09/223.00.00).Samenstelling: Jef AERTS