Advertentie
Advertentie

Ségécé brengt expertise in

Ségécé, een van de grote aandeelhouders in Devimo, brengt een belangrijke expertise uit Frankrijk in, verklaart René Annaert. Het bedrijf heeft sedert zijn oprichting tachtig winkelcentra in Frankrijk gerealiseerd en beheert momenteel een park van 225 centra (inclusief het Carrefour-patrimonium). Daarbij gaat het zowel om winkelcentra in binnensteden als in de periferie. Tot de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen van de groep behoren Val d Europe en de renovatie van Créteil Soleil. Val d Europe ligt in Marne-la-Vallée in de schaduw van Disneyland Paris. Het winkelcentrum moet met zijn 90.000 m2 toonaangevend in Europa worden. Het wordt ontwikkeld door Klépierre, Axa en Société Générale. Een dergelijke ontwikkeling heeft sterke financiële partners nodig omdat hier een toekomstgericht project wordt gerealiseerd, verduidelijkt Annaert. Marne-la-Vallée is in volle expansie en ontwikkelt naast het bekende pretpark een bedrijvenpark, een vrijetijdszone en een residentiële zone. Dit alles is nog volop in groei zodat het winkelcentrum uiteindelijk pas over tien jaar op volle toeren zal draaien. Intussen moet het wel zijn positie opbouwen en overleven tot het geplande aantal bewoners hier ook effectief woont.Het winkelcentrum onderscheidt zich op architecturaal vlak alvast van soortgenoten. Het krijgt een architectuur mee, geïnspireerd op Haussmann, Eiffel en Baltard, de drie architecten die Parijs in de moderne tijd loodsten. Voor de uitwerking van dit idee werd een beroep gedaan op Graham Gund (VS), Lobjoy & Associés (Frankrijk) en Chapman & Taylor (VK). Val d Europe omvat een regionaal winkelcentrum van 75.000 m2 met een supermarkt van Auchan (21.000 m2), grote en middelgrote winkels (20.000 m2), boetieks en diensten (18.500 m2), restauratie en ontspanning (4.000 m2) en gemeenschappelijke ruimtes 11.500 m2. Daarnaast is er een outletdorp van 11.500 m2, een initiatief van Value Retail. Er zijn 5.200 parkeerplaatsen.Crétail Soleil is een heel ander verhaal. Het winkelcentrum start niet in het buitengebied, maar ontwikkelt zich in een verstedelijkte omgeving. Crétail Soliel ligt op tien minuten van Porte de Bercy ten zuidoosten van Parijs. Het centrum opende zijn deuren in 1974 en heeft een volledige renovatie achter de rug. Het interieur is vernieuwd, de parking vergroot en het centrum werd van een onthaalstructuur voorzien. Bij de herinrichting ging speciale aandacht naar de creatie van een harmonie tussen de twee bestaande winkelgalerijen en het uitbreidingsgedeelte. Daarvoor werd gebruik gemaakt van dezelfde zachte en warme kleuren en verlichting. De sfeer die hiermee wordt geschapen, wordt ondersteund door een bijzondere aandacht voor groen. Signalisatie en straatmeubilair kregen een nieuwe beurt. Ten slotte werd een voetgangerstoegang tot het nabijgelegen metrostation voorzien.Bij de renovatie werden de zwakke punten van het project bijgestuurd. Zo was het aanbod aan restaurants te klein en te verdeeld om goed te kunnen functioneren buiten de openingsuren van het centrum. Bovendien lagen de restaurants te ver verwijderd van het aanpalende cinemacomplex van UGC om hiervan te kunnen profiteren. De uitbreiding van het centrum heeft hieraan verholpen. Tevens bood ze de mogelijkheid een imposante toegang tot het centrum te realiseren, waardoor het zich onmiskenbaar positioneert in zijn omgeving. De nieuwe toegang liet tenslotte toe een aangepaste onthaalstructuur te installeren. Door de reorganisatie van Crétail Soleil kon bij de bestaande 110.000 m2 (goed voor 200 winkels) 500 m2 bijkomende vierkante meter winkelruimte worden gecreëerd. Daarbij dient opgemerkt dat bij de herinrichting het winkelcentrum geen dag dicht is geweest. De uitbreiding was goed voor 15.000 m2, wat de vestiging van twee middelgrote winkels en een twintigtal restaurants toeliet. Annaert stelt dat de samenwerking met lokale besturen en omgeving bij de uitbreiding van Crétail Soleil tot voorbeeld kan staan. Zelf wil hij graag dat voorbeeld volgen wanneer de expansie van het Woluwe Shopping Center aan de orde is. Het Woluwe SC lijdt onder zijn succes, het kan de massas klanten niet aan, zegt Annaert. Daarom wordt een uitbreiding van het centrum bestudeerd. Tegelijkertijd wordt getracht het parkeerprobleem zo goed mogelijk op te lossen. Annaert stelt dat de operatie het mogelijk maakt de ontwikkeling van het centrum binnen zijn grotere context bij te sturen. Maar hij kijkt ook in eigen boezem en zal de winkeliers en hun personeel sensibiliseren om de parkeerplaatsen rondom de toegangen niet langer systematisch zelf in te nemen. Hij meent dat de operatie de kans biedt met alle betrokkenen, winkeliers, omwonenden, politie, politici, enz... rond de tafel te gaan zitten en een optimale oplossing uit te werken. Nu hij bij investeerders een openheid ondervindt om maatregelen te nemen die verder gaan dan direct winstbejag, hoopt hij bij politici eenzelfde open geest te ervaren. Die vrezen doorgaans dat winkelcentra het bestaande winkelareaal ondermijnen. Annaert meent daarentegen dat ze een versterking van de stadsfunctie kunnen betekenen. Door de animatie die ze bieden kunnen ze een stad een grotere aantrekkingskracht bezorgen die uiteindelijk iedereen ten goede komt. Een grotere soepelheid vanwege de overheid bij het beoordelen van projecten met een winkel- en vrijetijdsgedeelte zou dit overigens nog in de hand kunnen werken, zegt Annaert. Hij stelt voorts dat nog meer op de behoeften van de klant moet worden ingespeeld. Ook daarvoor kunnen ervaringen in Frankrijk een bijdrage leveren. Annaert denkt dan aan de vestiging van medische centra in een winkelcentrum. In verschillende Franse winkelcentra bestaat die formule al. Het principe is eenvoudig: dokters verenigen zich daar waar ze klanten kunnen treffen. WB