Advertentie
Advertentie

Situation Comedy

Nog de hele zomer toont het hedendaagse kunstmuseum Het Domein in Sittard een expositie over de skatecultuur met werk van Ed Templeton. Het is een collectie parafernalia van een creatieve Amerikaanse skater, de rock-n-roll van een planker. De skatecultuur is een populaire beweging onder jongeren met een eigen vocabulaire, magazines en e-zines, tijdschriften die alleen via internet zijn te lezen. Het skateboard, 17,5 tot 25,5 cm breed en circa 76 cm lang, een uitvinding rond 1964 gedaan ergens langs de Californische kustlijn, waaide midden jaren zeventig over naar het Europese vasteland. Templeton (1972) neemt een skateboard op wanneer hij op de middelbare school zit en laat het niet meer los, vijf jaar later is hij fulltime skater. Als hij tijdens een van zijn vele reizen een boekje van de schilder, graficus Egon Schiele (1890-1918) op de kop tikt, gekend om zijn vele erotische naakten, begint hij te schilderen. Situation Comedy laat zien dat de skateboardcultuur kleurrijk is wanneer u creatief directeur bent van een bedrijf (Toy Machine) dat skateboards van grafische afbeeldingen voorziet. Door skaten met schilderen te combineren, begint Templeton skateboards te versieren en wordt grafisch ontwerper. Hij gebruikt een camera, tekent, schildert en exposeert sinds 1998 (Space 1026 in Philadelphia).In een week transformeerde Templeton Het Domein tot een groot prikbord. Ruim driehonderd unica: fotos, tekeningen en schilderijen (1995-2001) bevolken de zalen. Het is ruw materiaal. Fotos, klein en groot met handgeschreven randteksten over een houten beeld in de Sankt Stefansdom dat hem intrigeerde, of over toen hij met een gebroken heup in gezelschap van een mooie jonge vrouw door het park van Lausanne wandelde. Boven, naast en onder elkaar. Vastgespijkerd, ingelijst of aan een ijzeren waslijn. Tekeningen, Beavis & Buthead-achtige karikaturen op een Holiday Inn-servet of bruine papieren zak, zoals u die bij de slijter in Amerika krijgt. Een kleine, ouderwetse foto van een jong koppel tegen een Chevrolet uit de jaren vijftig schijnt linea recta uit het familiealbum te zijn geplukt.Het museum opent de expositie met fotos van Tobin Yelland (Omen of Calamity), Templeton voegt er zijn artwork aan toe, en een geantidateerde verklaring in een lijstje. Life is a situation comedy. We all go through life getting into situations. This exhibit is a collection of documents from my situation comedy and from the situation in my head. Aan het oog trekt een ellenlange rolprent voorbij van hotelkamers, pizzas, bier, snapshots van iemand in een bubbelbad, vrienden, Templeton zelf met een gebroken heup in het gips en veel expliciete seks. Daar tussen close-ups van een Finse vriend aan de hartbewaking, een vrouwentorso met dildo getiteld Dortmund Germany 1999 en een onschuldig portret van Andrew Gordon uit hetzelfde jaar. Structuurloos, met uitzondering van de serie Teenage Smokers. Templeton ontlaadt zijn visuele geheugen en vormt het om tot tweedimensionale beelden. Hij documenteert het nu, Sketchbook paintings noemt hij het. Hij spaart, naar analogie van de beelden die dagelijks over ons worden uitgestrooid, zijn toeschouwers niet. Om iets goed op te kunnen nemen, moet je er dicht voor gaan staan. Kijken wordt gluren op die manier. Tussen de snapshots ook familiefotos, de een ging er met de babysitter vandoor en Carol Lee Sola is gestorven. Tussen de regels door lees je over een getroebleerde jeugd. De laatste serie beelden is gerangschikt als een ademtocht over drie wanden, in zwart op de muur geschilderd en ingevuld met fotos. Naast zijn succesvolle carrière in skateboarding, werkte Templeton mee aan promotiefilms voor MTV Sport and Art, Casio en Nike/Footlocker. Daarvan is niets te zien. Teenage Smokers wordt prominent gepresenteerd. Die serie werd onlangs eigendom van Het Domein. Templeton was geboeid geraakt door sigaretten rokende tieners, 14 en 15 jaar oud, die hij aantrof bij een skatepark in een buitenwijk van Huntington Beach. Hij zag de attributen in het socialisatieproces van de opgroeiende volwassenen: sigaretten, houding, gedrag, kleding en registreerde vol bewondering en afgrijzen, hun vermomming waardoor zij op school overeind konden blijven met zijn direct klaar-camera. Fotos worden afgewisseld met naïeve grootformaat schilderijen (2 x 1,5 m) als Faint Memories, Words held up with Scotch tape. Meer niet. HKMuseum Het Domein, Sittard,7-6 tot en met 19 augustus, dinsdag tot zondag van11 tot 17 uur, inlichtingen:0031-46/451.34.60.Een catalogus is verkrijgbaar.