Advertentie
Advertentie

Slechte conjunctuur stopt doorbraak groene produkten

GENT (tijd) - Groene produkten hebben meer dan de anderen het afgelopen jaar te lijden van de conjunctuur. De iets hogere prijs lijkt dikwijls de ultieme handicap te zijn waarover de consument struikelt om het produkt nogmaals aan te kopen. Tevens blijkt dat ook de groene produkten haast even gevoelig zijn aan begeleidende marketing-inspanningen. Valt de begeleidende reclame weg, dan boet ook het produkt direct aan marktaandeel in.Marcel Buyck van de Belgische afdeling van het marketing-bureau Nielsen haalde gisteren op een colloquium in Gent over de 'vergroening van de horeca' voorbeelden aan over die terugval van de groene produkten. Het natuurlijk gebleekt papier in Duitsland kende in '93 een marktaandeel van 18 procent, maar de jongste twee jaar werd een zeer scherpe terugval genoteerd. De conjunctuur is één reden en de 10 procent hogere prijs dan het chloor gebleekt papier een andere.