Slimme trendspotters

Sinds 1997 zorgt het Londense label Fat Cat voor de uitgave en verdeling van de alternatieve popmuziek. Daarbij kiest het door Dave Howell gerunde label niet voor de platgetreden paden: de releases van Fat Cat zoeken een genrevervaging op - vaak worden ideeen uit de oude avant-garde naar een popcontext vertaald - en zetten zich van cliches af. Bovendien slaagt het label erin om aan avontuurlijke keuzes een gezonde marketinggeest te koppelen: de popmuziek van bijvoorbeeld de IJslanders Sigur Ros en Mum wordt op een bijzonder efficiente manier gepromoot, krijgt daardoor ruime aandacht in de media en weet een ruime doelgroep te bereiken. In feite draait Fat Cat de laatste jaren op twee snelheden: voornoemde bands bevinden zich in het mainstreamcircuit terwijl groepen als Xinlisupreme, Ultra Red of Mice Parade voer voor ingewijden blijven. Die schizofrene situatie wordt versterkt door de releaseformaten van het label. Zo verschijnen, naast de miljoenen verkopende platen van Fat Cats paradepaardjes, cd's en singles in erg beperkte oplages - de zogeheten Splinter- en Split-Series. Die tweedeling hoort echter bij Fat Cats slimme marketingstrategie. Beperkte oplages zetten voor de consument immers meer druk op de ketel om tot aanschaf over te gaan, door de schaarste ontstaat mogelijk een hype. Met de inkomsten van hun 'bestsellers' ondersteunt Fat Cat releases en promotie van jonge artiesten. Daarmee zijn Dave Howell en compagnie de laatste maanden trouwens erg begaan: recentelijk kocht Fat Cat van petieterige labels puntgave acts over terwijl met andere platenlabels gedeelde uitgaven worden bedisseld. Dat is bijvoorbeeld het geval met Black Dice, een New Yorkse band die in Europa door Fat Cat wordt uitgegeven en in Amerika aan het label DFA is verbonden. Het kwartet Black Dice verbaasde vorig jaar met 'Beaches & Canyons', een album dat psychedelische analoge elektronica en gitaardrones aan een trancy dadaisme bindt, en met woeste uitspattingen afkruidt. Dankzij het trendspottende Fat Cat is Black Dice ook in Belgie keurig gepromoot. Met een hype tot gevolg: hun Europese debuut gooide in de pers hoge ogen, over Black Dice wordt veel gesproken, velen kijken uit naar een concert. Op donderdag 1 mei treedt de band in het Hasseltse Kunstencentrum Belgie aan. Daar stelt Dave Howell 'Fat Cat Open Circuit #III' voor, een avondvullend concertprogramma met artiesten en groepen die aan het Londense label verbonden zijn. Het is de derde maal dat Howell een batterij artiesten van Fat Cat naar Hasselt stuurt. Ook in zijn programmering valt het marketingdenken op. Hoewel de nadruk van het gevarieerde programma op jonge bands ligt, staan immers ook twee publiekstrekkende iconen geprogrammeerd: de Oostenrijker Christian Fennesz voor een laptopconcert en de Amerikaanse singer-songwriter David Grubbs. Beide heren hebben maar weinig met het Britse label te maken, wel raakten ze via releases bij Fat Cat bij een breder publiek bekend. Dorine Muraille, het pseudoniem van de Fransman Julien Loquet die onlangs bij Fat Cat debuteerde met 'Mani' en voorheen plaatjes als Gel uitbracht, was recentelijk al in Brussel te zien. Op het podium krijgen zijn in de slaapkamer gecomponeerde Spielereien - een lo-fi-mix van indiepop en laptopgeweld - een charmant accent. Ook jong is de autodidact Sylvain Chaveau, die zopas met 'Un Autre Decembre' bij Fat Cat debuteerde. Hij brengt een mengeling van pianoliedjes en elektro-akoestiek, opgediend in een lieflijke singer-songwritersaus. Eveneens ingetogen maar minder zachtaardig van aard is het werk van Mauri Heikkinen of Drowsy: zijn eerste single 'Harmless' herinnert aan het vroege werk van Smog. Op 'Fat Cat Open Circuit #III' treden tot slot twee volstrekt onbekende bands op: Duplo Remote en Animal Collective. Hun naar verluidt speelse beats en chaotische, humoristische drones moeten voor een evenwichtige avond zorgen. IS 'Fat Cat Open Circuit #III' met Fennesz, Black Dice, Drowsy, David Grubbs, Duplo Remote, Animal Collective, Sylvain Chaveau en Dorine Muraille. Visuals van Ultra Red en Semiconductor. Donderdag 1 mei (19u.) in Kunstencentrum Belgie, Burgemeester Bollenstraat 54-56 in Hasselt. Informatie: 011/22.41.61