Advertentie
Advertentie

Smart-auto moet symbool worden van nieuw 'vervoersconcept'

HAMBACH (tijd) - Het aanboren van nieuwe niches is een mogelijke reddingsboei voor constructeurs die hun verkoop willen opvoeren op een West-Europese automarkt die nauwelijks nog groeit en steeds meer bestookt wordt door agressieve concurrenten uit Azië. Jaren geleden slaagde Renault erin om de Europeanen warm te krijgen voor zijn monovolumevoertuig Espace. Een hele reeks concurrenten stortte zich op dezelfde niche. Mercedes-Benz is nu één van de fabrikanten die munt willen slaan uit de toenemende interesse voor kleine, zuinige en liefst originele stadsauto's. De Duitse fabrikant vormde daartoe een joint venture met SMH, de Zwitserse leverancier van de wereldberoemde Swatch-horloges. De eerste Smarts of 'Swatchmobielen' zullen in maart 1998 op de markt komen. Niet iedereen is ervan overtuigd dat de Smart een schot in de roos zal blijken.Micro Compact Car (MCC), zoals het samenwerkingsverband tussen Mercedes en SMH heet, hoopt de Smart vooral te slijten aan alleenstaanden tussen 18 en 39 jaar en aan de zogenaamde 'Dinks', consumenten met een 'double income' en 'no kids'. Het model zal worden aangeprezen als een ideaal vervoersmiddel in de stedelijke omgeving. Zeker in onze steden, die dreigen te verstikken in de almaar aanzwellende files, is er nood aan kleine wagens die gemakkelijk kunnen parkeren en toch het nodige comfort bieden.