Advertentie
Advertentie

Smart labels leiden tot verwarring bij Philips en Benetton

VAN ONZE CORRESPONDENT in MILAAN(tijd) - Benetton maakte afgelopen weekend bekend dat het geen intelligente labels in zijn kleding stopt. De Italiaanse kleermaker deed dat naar aanleiding van het feit dat de Nederlandse chipfabrikant Philips enkele weken eerder had gezegd de elektronica voor 15 miljoen smart labels te verkopen aan Benetton. Afgelopen weekend maakte ook de Italiaanse witgoedfabrikant Merloni (bekend van de merken Ariston, Indesit, Scholtes) bekend dat het intelligente wasmachines en koelkasten gaat produceren. Veel bedrijven waaronder Benetton verwerken smart labels in de kleding, aldus Merloni. Door die smart labels kunnen de Merloni-wasmachines kleding herkennen, er een juist wasprogramma voor selecteren en gebruikers waarschuwen voor bijvoorbeeld een verkeerde combinatie van te wassen kledingstukken. Benetton zegt de smart-tagtechnologie gebaseerd op radiogolven (Radio Frequency Identification) slechts te bestuderen. Pas als alle onderzoeken afgerond zijn, neemt het bedrijf een beslissing. Geen enkele van de 100 miljoen kledingstukken heeft een smart label, aldus Benetton in een persverklaring. De smart-labeltechnologie wordt bekritiseerd omdat ze de privacy van klanten zou kunnen aantasten. De labels zouden niet alleen door de wasmachine maar ook in het openbaar kunnen worden afgelezen. Benetton zegt dit jaar te beslissen of het de smart labels zal gebruiken. Merloni gebruikt de smart-labeltechnologie die ontwikkeld is door Mauro Benetton, de zoon van Luciano Benetton, oprichter en tot voor kort de hoogste baas van het bedrijf. Volgens Benetton werkt Philips wel samen met het bedrijf van Mauro. Philips Semiconductors was niet bereikbaar voor commentaar. MV