Sociaal overleg streeft naar win/win-situatie

ANTWERPEN (tijd) - "Het sociaal overleg steunt op consensus. Daarvoor moet gestreefd worden naar een win/win-situatie. En daarvoor is enorm veel geduld, feeling en psychologisch doorzicht nodig'. Zo begint sociaal bemiddelaar Bernard Leemans een les "Excellent in sociaal overleg'. Ondernemers die het Belgisch sociaal model in hun bedrijf suksesvol willen toepassen, moeten tien regels respekteren, zegt Leemans. De workshop "Excellent in sociaal overleg' wordt georganizeerd door het bedrijf IIR (Institute for International Research). Ondertitel van de kursus is "Hoe optimalizeert u uw relatie met de vakbonden?', een vraag die blijkbaar heel wat werkgevers zich momenteel stellen. Lesgever Bernard Leemans raakte als sociaal bemiddelaar vooral bekend tijdens de konflikten bij Sabena en Antwerp Shiprepair. Voorheen werkte hij ondermeer bij de werkgeversfederatie Febelhout (hoewel hij zijn loopbaan starte bij de kristelijke bediendenbond). Zijn rol als bemiddelaar omschrijft hij zo: "Als een evenwichtig kunstenaar dient hij op een koord te lopen, zoekend naar evenwicht tussen niet altijd tegengestelde belangen, zonder de tegenstellingen te focalizeren, het konflikt te personalizeren en daarbij geen winnaar of verliezer te creëren'. Sociaal overleg is volgens Leemans gebonden aan tien basisprincipes.