Sonatori della Gioiosa Marca

De vier werken waarmee het Italiaanse barokensemble Sonatori della Gioiosa Marca zich in de Antwerpse Singel voorstelt, hebben elk een concertant karakter. Uit het rijke aanbod concertos die Vivaldi componeerde brengen ze het Concerto voor cello, strijkers en continuo in G (RV413) en het Concerto voor luit, twee violen en continuo in D (RV93). Naast Vivaldi staat Johann Sebastian Bach die zijn concertostijl op Vivaldis werk baseerde. In zijn Tweede Orkestsuite staat de dwarsfluit centraal en in het Vijfde Brandenburgs Concerto het klavecimbel. Bach was tijdens het componeren van dit laatste werk wellicht in de ban van een nieuw aangekocht klavecimbel en dat resulteerde in het eerste klavierconcerto van de muziekgeschiedenis. Aan het einde van het eerste deel komt het klavecimbel namelijk los uit de continuogroep en treedt de klavecinist als solist op de voorgrond. Ook in de rest van de compositie speelt de klavecinist een cruciale rol.DeSingel (Antwerpen) - di 8 jan, 20 uur 03/248.28.28Telemann Het barokorkest La Petite Bande tracht sinds zijn ontstaan in 1972 de authentieke instrumenten en speeltechnieken te gebruiken zonder in academisme te vervallen. Aanvankelijk werd onder leiding van Sigiswald Kuijken Franse en Italiaanse barokmuziek aangepakt, maar afgelopen jaren put het orkest steeds vaker uit een breed internationaal repertoire uit barok en klassiek. Deze maand brengt La Petite Bande een programma met werk van Telemann. Niettegenstaande Telemann naar eigen zeggen eerder een aanhanger was van de Franse stijl en minder gefascineerd was door het concerto, componeerde hij maar liefst een honderdtal concertos. De helft is voor een solist en orkest, de rest voor uiteenlopende combinaties van twee tot vier solisten. En ook al wordt over Telemann als veelschrijver vaak misprijzend gesproken, in deze concertos zijn geregeld pareltjes te ontdekken. Door zijn voorkeur voor galante melodische lijnen en zijn afkeer voor de geleerde stijl is Telemann meteen ook een voorloper van de preklassiek.Academiezaal (Sint-Truiden) di 8 jan, 20.15 uur Sint-Gertrudiskerk (Ternat) wo 9 jan, 20.30 uur 02/582.44.33SprookjesconcertenHet European Festival Orchestra werd in 1992 opgericht om jonge Europese topmusici nuttige concertervaring op te laten doen. De leden komen op geregelde tijdstippen samen om festivals, evenementen, opera- en symfonische producties te brengen. Het orkest wil naast het klassieke publiek ook kinderen en jongeren helpen hun drempelvrees te overwinnen om naar concerten te komen. Het orkest brengt daarom een programma onder leiding van Dirk Boiy waarin kinderen de rijke wereld van het symfonische orkest kunnen ontdekken. De jonge concertbezoeker kan bij het binnenkomen reeds kennismaken met de verschillende muziekinstrumenten. Tijdens het concert worden de instrumenten voorgesteld en worden Peter en de Wolf van Prokofiev en The Snowman van Howard Blake uitgevoerd met David Davidse als verteller.Bourlaschouwburg (Antwerpen) za 5 jan, 16 uur en zo 6 jan, 14.30 uur 03/224.88.44Trio DorTrio Dor bestaat bijna tien jaar en het drietal speelde zich ondertussen doorheen een amalgaam van muzikale tradities en stijlen, die vooral uit de Balkan en het Slavische gebied afkomstig zijn. Zo sublimeren ze klassieke, volkse, westerse en oosterse ingrediënten samen met klezmer, tango en improvisatie tot originele adaptaties of tot nieuwe composities. Door het ruime aandeel van de improvisatie en door het uitschakelen van de partituur als geheugensteun, wordt de muziek tijdens hun optredens telkens opnieuw gecreëerd en groeien de concerten niet zelden uit tot bijzondere gebeurtenissen. LUno collAltro (Lommel) zo 6 jan, 17 uur 011/55.35.11Concerto funèbreHet Nationaal Orkest van België vertolkt onder leiding van Christian Arming Le Tombeau de Couperin van Ravel, de Schotse Symfonie van Mendelssohn en het Concerto funèbre van Karl Amadeus Hartmann (1905-1963). Hartmann is een Duitse componist die zich tijdens het nazibewind helemaal terugtrok uit het Duitse muziekleven, maar na de Tweede Wereldoorlog opnieuw een vooraanstaande rol ging spelen. Hij past eigenlijk in geen enkele school en zocht zijn eigen weg door diverse 19de en 20ste-eeuwse invloeden. Zijn Concerto Funèbre, een vierdelig vioolconcerto, ontstond net voor de Tweede Wereldoorlog en het is een expressief, meditatief, vitaal en knap geconstrueerd werk. Soliste bij deze uitvoering door het Nationaal Orkest van België is de jonge Duitse violiste Mirijam Contzen.Conservatorium (Brussel) - di 8 jan, 20 uur 02/507.82.00Samenstelling: Tom EELEN