Spam of ongevraagde reclame?

De Europese privacywetgeving die van toepassing is op het commerciële e-mailverkeer blijkt in de praktijk niet uit te blinken in helderheid. In juli oordeelde het gerechtshof in Amsterdam dat het Amstelveense Ab Fab Interactive Media Group wel degelijk grote hoeveelheden ongevraagde internetpost mocht versturen. Omdat klanten zich beklaagd hadden, had internetprovider XS4ALL daarover een klacht ingediend bij de rechtbank, en aanvankelijk ook gelijk gehaald. In hoger beroep besliste de rechter echter dat Ab Fab wel degelijk volgens de regels van de branche werkte.Het dispuut toont aan dat nog steeds grote verwarring bestaat tussen de begrippen spam en ongevraagde reclame. Ongevraagde reclame is immers toegestaan, mits ze aan voorwaarden voldoet. Zo moet de verzender duidelijk geïdentificeerd kunnen worden en moet hij in zijn bericht aangeven dat het om reclame gaat. Doet hij dat niet, dan is er sprake van spam, en dat is dus illegaal. Over enkele maanden komt er wel een wet die ook ongevraagde reclame strenger reglementeert. KVV