Springer licht optimistisch voor 1992

BERLIJN (reuter) - Axel Springer Verlag, de grootste Duitse krantengroep, verwacht een verbeterde winst voor 1992 door een beperking van de kosten en doordat de investeringen in elektronische media de eerste vruchten beginnen af te werpen. Springer betaalde over 1991 geen dividend nadat de netto groepswinst van 65 miljoen mark in 1990 zakte naar 11,2 miljoen mark in 1991. Voor 1992 betaalt de groep opnieuw een dividend van 12 mark uit. Springer, eigenaar van Bild en Die Welt, kondigde eerder al aan dat 1.400 jobs zullen worden geschrapt. De omzet van Springer steeg met 1% de eerste vijf maanden van dit jaar, de advertentie-omzet steeg met 7,5%. Het Duitse televisiestation Sat 1, waar Springer een belang in heeft, kende een stijgende winst. Vorig jaar maakte de Hongaarse krant, in handen van Springer, voor het eerst winst en tegen 1993 moet de Australische joint venture, Der Standard, break even draaien. Springer maakt ook plannen om via het televisiestation Télé 5 een sportzender op te starten en om samen met het Australische Fellner Media een nieuw tijdschrift, News Illustrierte, op de markt te brengen.