Sterke dranken, lagere winsten

Aandelen van de Britse producent van sterke dranken Allied Domecq werden sinds begin 2003 bijna 20 procent goedkoper. De groep deelde mee dat de winst voor belastingen in het boekjaar 2002-2003, dat afsluit eind augustus 2003, zeker niet hoger zal liggen dan in 2002. Voor het eerst sinds 1999 zal de winst van de onderneming niet groeien. Tegenvallende verkopen in Spanje, hogere pensioenkosten en een dalende dollar zullen roet in het eten gooien. De groep ziet de bestellingen in Spanje gevoelig terugvallen omdat groothandelaars hun voorraden terugschroeven. Spanje maakt 20 procent van de omzet van Allied Domecq uit. Verder zorgde het derde negatieve beursjaar op rij ervoor dat de pensioenkosten 40 miljoen pond hoger liggen dan vorig jaar. Ten slotte speelt ook de dalende dollar in het nadeel van het fonds. De dalende dollar zal 40 miljoen pond afhouden van de winst, eveneens meer dan voorspeld. Vorig boekjaar bedroeg de winst voor belastingen 580 miljoen pond. Het nieuws deed het aandeel bijna 10 procent zakken. Toch zijn er op Spanje na geen tekenen dat het operationeel slechter gaat. In de meeste markten laat Allied een sterke groei zien. Naar eigen zeggen gaat het vooral in Korea, Mexico en de Verenigde Staten uitstekend. Volgens Allied is er ook in Spanje geen sprake van een terugval. Algemeen directeur Philip Bowman benadrukt dat ook andere concurrenten leden onder de voorraadafbouw van groothandelaars en dat Allied in Spanje zelfs marktaandeel won. Het leidende whiskymerk, Ballantines, won tijdens de belangrijke kerstperiode niet alleen marktaandeel in Spanje, maar ook in Frankrijk, Italië en Duitsland. Concurrent Diageo waarschuwde vorige week voor een lagere winst in de Verenigde Staten. De grootste producent van sterke dranken verwacht dat hij zijn doelstellingen in de Verenigde Staten voor het huidige boekjaar, dat afloopt op 30 juni 2003, niet zal halen. De groep is, net als Allied Domecq, bezorgd om de dalende dollar. Toch verhoogde het beurshuis Merrill Lynch zijn advies voor Diageo van neutral naar buy. De adviesverhoging is vooral ingegeven door de scherpe daling van het aandeel tijdens de voorbije maanden. Sinds oktober 2002 viel Diageo 23 procent terug. Merrill Lynch verlaagde wel zijn verwachtingen voor de winst per aandeel voor volgend boekjaar. Eind januari deelde de Franse producent Rémy Cointreau mee dat de omzet in het derde kwartaal, dat afliep op 31 december 2002, met 3,3 procent is toegenomen. Zonder rekening te houden met wisselkoersen ging de omzet zelfs 8,6 procent hoger. Vooral de verkoop van champagne kende een sterke groei. De omzet van champagne steeg tijdens het derde kwartaal met 12 procent. Zonder rekening te houden met de wisselkoersen was er zelfs een stijging van 24 procent. Ook in januari waren de orders volgens de groep uitstekend. Fundamenteel ziet het er in de sector vrij goed uit. Niet-operationele factoren zullen de winstcijfers op korte termijn onder druk zetten, maar de koersval van de voorbije weken was volgens analisten overdreven. Zij geven de voorkeur aan Diageo, dat op basis van de ondernemingswaarde over de bedrijfskasstroom het goedkoopst noteert binnen de sector. PVM