Advertentie
Advertentie

Sterke oudejaarsverkoop in Belgische warenhuizen

(tijd-nieuwslijn/reuters) - De warenhuisketen Colruyt tekende over de laatste twee weken van 2000 zeer goede verkoopcijfers op, zegt Luc Rogge, algemeen directeur van Colruyt. Hij merkt op dat ook de andere Belgische warenhuisketens het goed deden. Bij Delhaize liet men in afwachting van de publicatie van de omzetcijfers volgende vrijdag weten dat over de laatste twee weken van december een hogere omzet opgetekend werd dan een jaar eerder. Toen konden de Belgische warenhuizen munt slaan uit de millenniumgekte. Delhaize had het toen over een omzetstijging met 20 procent. Rogge onderstreept dat de kerstverkopen traditioneel beter zijn dan de nieuwjaarsverkopen en dat deze trend zich ook vorig jaar doorzette. De eerste helft van januari is volgens Rogge trouwens ook traditioneel een goede periode. Hij stelt vast dat het vertrouwen van de Belgische consument duidelijk is toegenomen, in tegenstelling tot de VS waar de oudejaarsverkopen negatief werden beïnvloed door de tegenvallende beursopbrengsten en de hogere energiefactuur. De groep ondervond volgens Rogge nauwelijks hinder van de problemen met de valse champagne, al had de Colruyt-topman het wel anders verwacht.In de VS zegt America Online (AOL) dat zijn leden tijdens de oudejaarsperiode het recordbedrag van 4,6 miljard dollar besteedden op internet. Dat is 84 procent meer dan in 1999. Volgens onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix werd tussen half november en eind december in de VS ongeveer 11,7 miljard dollar on line uitgegeven, waarmee de voorspellingen bewaarheid werden. AOL tekende voor een aandeel van 43 procent. Sommige internetwinkels deden het echter helemaal niet goed en zagen zwarte sneeuw.