'Stitched' Warhol

Vrijdag 8 augustus was het de jaarlijkse Nacht van het Zoute in Knokke. Terwijl boetieks, antiquairs, juweliers en ander lifestylezaken uitpakten met catwalks, champagne, amuse-gueules en livemuziek, openden ook de vele kunstgaleries in Knokke het nieuwe seizoen. De meeste brengen accrochages van diverse moderne en hedendaagse kunstenaars, maar er waren ook enkele solotentoonstellingen. Zo toont bij Sabine Wachters (Golvenstraat 11) de jonge Nederlandse kunstenaar David Bade nieuw tekenwerk, dat met zijn strip- en kleurgeweld duidelijk uit de conceptuele kunst wil uitbreken. Bade gebruikt niet alleen de kunstgeschiedenis, maar ook de bijbelse en andere overleveringen om contraire uitspraken te doen. Bij Mulier Mulier (De Wielingen 14) zijn nieuwe assemblages te zien van de nu al 81-jarige Paul Bury, die wereldberoemd werd als Belgisch vertegenwoordiger van de kinetische kunst. Bij Mulier Mulier toont hij witte bollen op een zwarte achtergrond, waarbij elke witte bol in een voor het oog onvoorspelbare tijdsinterval lichtjes verspringt. Bury speelt daarbij met de 20-secondengrens: als er langer dan 20 seconden niks gebeurt, verslapt volgens hem de aandacht bij de kijker. Bury is een kunstenaar die zijn bewegende oeuvre al meer dan een halve eeuw tot in den treure uitbeent. Atelier Van Lieshout is de naam die de Nederlandse kunstenaar Joep van Lieshout gebruikt voor zijn plastische constructies, meestal gemaakt in kunststof. Op de biennale van Venetie zijn openbare toiletten van hem te zien in de sectie Utopia Station, ook in het Antwerpse Middelheim staat een blijvende constructie van hem. In Simoens Gallery (Kustlaan 130) toont Joep van Lieshout antropomorfische lichaamsdelen en organen, eveneens in kunststof. Uiterst geschikt voor het Knokse publiek, op zoek naar kleinere, hanteerbare objecten van bekende hedendaagse kunstnamen. Dat gaat ook op voor het werk van Andy Warhol dat Patrick de Brock in zijn galerie (Strandstraat 11) toont: de 'Stitched Photographs' van Andy Warhol. De man die kunst en consumptie met elkaar verenigde, maakte tussen 1976 en 1986 talloze foto's met achteloos-banale onderwerpen als 'Feet and Ceiling', 'Bowl of Worms', 'Menu Board', 'Seated Male Nude' en dies meer. Die foto's werden in vier- of zesvoud gekopieerd en met naald en draad aan elkaar gestikt, zodat je repetitieve 'fotoschilderijen' krijgt. Een van de vele Warhol-gimmicks, waarin gespeeld wordt met het 'unieke' van kunst, het artistieke gehalte van een thema en de manier waarop een gefeteerde kunstenaar omgaat met zijn publiek/clienteel. 'Art Knokke' in diverse galeries, waar ook een overzichtsplannetje met de diverse openingsdagen en -uren te krijgen is. De meeste tentoonstellingen lopen tot half september. Pelgrims Keel Het bibliofiele genootschap Literarte en het Museum Dr. Guislain hebben de handen in elkaar geslagen voor een initiatief over de Gentse kunstschilder Philippe Vandenberg: Literarte gaf het kunstenaarsboek 'Pelgrims Keel' uit, in het museum loopt de gelijknamige tentoonstelling, allebei opgebouwd rond dagboeknotities (1998-2002) van Vandenberg, met een suite van 19 aquarellen en twee tekeningen van de schilder. Centraal staan de aantekeningen uit het ontwenningscentrum de Pelgrim, eind 2001. Philippe Vandenberg is een getormenteerd kunstenaar, waarbij alle cliches uit deze omschrijving moeten worden weggedacht. Hij schildert het lijden, de verwarring en de angsten van de mens, waarbij die beelden ingebed worden in een vaak wrede iconografie van mythes, fabels en religies. In een eerder interview met ondergetekende zei Vandenberg: 'Het probleem van de schilder is dat hij van de materie licht wil maken. Dat is het eeuwige gevecht: loskomen van de materie. We zijn gedoemd de materie te gebruiken om tot de geest, de verlichting te komen.' En: 'Ik geloof dat kunst de mens beter maakt. Ik ben dus niet zomaar een pessimist. Kunst kan de mens genezen. Niet van een kanker natuurlijk, maar kunst kan troosten, geeft energie die de mens nergens anders kan vinden. Kunst trekt de mens uit de materie. We zitten als mensen nu eenmaal allemaal met onze poten in de modder.' (Tijd-Cultuur, 8 december 1999). In de dagboekaantekeningen maakt Vandenberg pijnlijk duidelijk hoezeer een mens in de modder kan ploeteren, de tekst en de aquarellen ventileren zijn messcherpe aandacht voor de kwetsbaarheid der dingen. Pelgrims Keel is een geschreven en geschilderd verslag van een helletocht. Literarte is een VZW die 'betaalbare bibliografie' wil brengen: deze tiende uitgave is een schot in de roos. Op 11 september (de geboorteverjaardag van Eddy van Vliet) brengt Literarte een bundel uit met daarin zes nagelaten (erotische) gedichten, met handschriften van deze gedichten en zes (erotische) tekeningen bij die gedichten van Hugo Claus. De uitgave 'Pelgrims Keel' kost 150 euro. Meer inlichtingen bij Literarte, http://users.skynet.be/literarte of 016/25.27.28. De tentoonstelling in het Museum Dr. Guislain, J. Guislainstraat 43 Gent, loopt nog tot 14 september. Open dinsdag-vrijdag van 9 tot 17 uur, weekend van 13 tot 17 uur. De Literarte-publicatie ligt er te koop. Samenstelling: Marc RUYTERS