Straatleven

Onder de titel Street Life loopt in Foto-Antiquariaat AnamorFose in Kortrijk een tentoonstelling die een historisch beeld geeft van de straatfotografie van 1860 tot 1960. Niet alleen fotojournalisten en documentaire fotografen, maar ook kunstfotografen en experimentele fotografen hebben het straatleven als inspiratiebron voor hun werk gebruikt. De getoonde fotos brengen twee zeer verschillende locaties en tijdperken in beeld, Brussel omstreeks 1950 en Jerusalem omstreeks 1880. Duidelijk wordt hoe verschillend mensen kunnen omgaan met de publieke plaatsen in een stad. Maar mensen hebben overal ter wereld de neiging een stukje van de publieke ruimte te privatiseren. De documentaire fotos over Brussel, gemaakt door Robert Kayaert, tonen nachtelijke wandelaars, taxichauffeurs en feestneuzen. Het bruist er van leven. Het stadsleven in het Nabije Oosten werd vastgelegd onder meer door Pascal Sebah, Bonfils, Zangaki en Légekian. Het zijn dagfotos. Opvallend zijn de opnames gemaakt rond 1860 van de stad Jerusalem door Werner Hammerschmidt. Door de lange belichtingstijd, die toen vereist was om een foto te maken, zijn er van Hammerschmidt heel wat fantoomfotos bij, waarbij mensen uit het straatbeeld verdwenen zijn. Bij een lange belichtingstijd vervaagde immers alles wat bewoog. Behalve genoemde fotografen is er ook werk van Charles Leirens, Léonard Misonne (met een oud stadsbeeld van Gent), Ernst Haas en Sasha Stone.Foto-Antiquariaat AnamorFose, Houtmarkt 21, 8500 Kortrijk. Tel.: 0476/49.19.71. E-mail debeerst@anamorfose.be, www.anamorfose.be. Van 8 februari tot 27 april. Alleen open op vrijdagavond van 16 tot 20 uur, en op zaterdagmorgen van 9 tot 13 uur. Jonge rode modeOnder de titel I mode you in red brengt het Modemuseum in Hasselt een tentoonstelling met modecreaties van jonge Belgische ontwerpers die maximaal vijf jaar afgestudeerd zijn. Negentien vrouwen en een man samen. Zoals de titel aangeeft, is rood er de hoofdkleur. Veel van de getoonde ontwerpen, meestal van dameskledij, al dan niet draagbaar, zijn geïnspireerd op de eigen emoties en op bestaande kunstwerken.Rood wordt traditioneel gezien als een krachtige kleur die staat voor energie. Het is de ontembare kleur van de liefde en de verleiding, maar ook van het gevaar en de wreedheid. Maar rood kan ook anders worden geïnterpreteerd. Louise Assomo Voundi uit St-Agatha-Berchem ziet rood als de kleur van de milieuvervuiling. Nicolas Bollinger uit Brussel inspireerde zich op de rode tekeningen van Louise Bourgeois. Ook al niet meteen lieflijk. Voor Virgenie Callebaut uit Wallonië verwijst rood, gecombineerd met goud, naar het sacrale. Stephanie de Smet uit Gent denkt bij rood aan de emoties die kleur geven aan het lichaam, zoals de rode blos na een fietstocht of na een hevige kus. De Brusselse Loubna El Amouri gebruikt rood om sprookjes te vertellen. Een andere Brusselse ontwerpster, Chrystel Fischer, is bij de schilder Mark Rothko te rade gegaan. Enzovoorts. De symboliek van rood is duidelijk aan het evolueren. Zo ziet de Brusselse Valerie Ghysels in rood de vrouwelijke dualiteit: de vrouw als trouwe echtgenote en toekomstige moeder, maar ook de vrouw die de liefde verkoopt. Rood blijkt ook bij Aurore Jean het maagdelijk wit te vernietigen. Een van de deelnemers, Liesbeth Louwyck uit Gent, neemt de rode kleur voor een financieel gegeven: haar creatie vertaalt letterlijk de uitdrukking in het rood staan. Bij alle exposanten is rood een heftige en beladen kleur.Stedelijk Modemuseum Hasselt, Gasthuisstraat 11,3500 Hasselt. Tel.: 011/23.96.21. Tot 31 mei. Tot 31 maart open van dinsdag tot vrijdag van 10 tot 17 uur, op zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur. Vanaf dan open van dinsdag tot zondag van 10 tot 17 uur. Toegang 3 euro.Samenstelling: Bert POPELIER