Advertentie
Advertentie

Superclub: de kat in de zak is dood

(tijd) - Toen elektronicagigant Philips in maart 1991 videodistributeur Super Club overnam, dacht het daarmee een goede zaak te doen. Het distributiepotentieel van Super Club moest Philips helpen bij de lancering van nieuwe producten als de cd-interactief. Philips startte met een boekhoudkundige schoonmaak en merkte dat het een kat in een zak had gekocht.Toen Cor Boonstra op 1 oktober aan het hoofd van Philips de fakkel overnam van Jan Timmer, was een van de eerste problemen die hij diende aan te pakken het dossier-Superclub. Gewezen topman Maurits de Prins voerde in het Amerikaanse Dallas een miljardenproces tegen Philips. De Prins heeft steeds beweerd dat hij op slinkse wijze bij Superclub buiten spel is gezet. Hoewel het er voor de buitenwereld op leek dat de operaties werden gevoerd door Philips-directeur Jaap van Weezendonk, was het volgens De Prins Jan Timmer geweest die in hoogsteigen persoon de vijandelijke overname van Super Club had geleid.