SupermanStefaan HUYSENTRUYT
De federale regering besliste gisteren de topman van Luxair, Christian Heinzmann, aan het hoofd van de NMBS te benoemen in opvolging van Etienne Schouppe. Die laatste mag zich in de toekomst nog uitsluitend bezighouden met zijn troetelkind ABX, de pakjesdienst van de spoorwegmaatschappij.Dat Schouppe nog een troostprijs krijgt, heeft hij ongetwijfeld te danken aan de socialisten, die de man om allerlei redenen zijn blijven verdedigen. Maar de federale minister van Mobiliteit en voogdijminister van de NMBS, Isabelle Durant (Ecolo), moest en zou de kop van de CD&Ver hebben. De andere meerderheidspartijen gingen ervan uit dat als puntje bij paaltje kwam, Durant, net als in het verleden al in andere dossiers gebeurde, wel zou bijdraaien. Maar de groene politica hield ditmaal voet bij stuk. Niet zozeer omdat er fundamentele groene geloofspunten op het spel stonden. Wel omdat ze een virulente persoonlijke allergie tegenover Schouppe had ontwikkeld. Zijn bekwaamheid kon ze moeilijk betwisten, maar zijn eigengereid en vaak neerbuigend optreden maakten hem bij haar persona non grata.De onverzettelijkheid van de minister van Mobiliteit maakte dat de regeringstop halsoverkop op zoek moest gaan naar een nieuwe topman voor het spoorbedrijf. De nieuwe NMBS-wet bepaalt immers dat uiterlijk vandaag het hele bestuur vernieuwd moet zijn. En de kandidaten die zich in eerste instantie voor de job van gedelegeerd bestuurder hadden aangeboden, waren door de regeringstop te licht bevonden. De bestuurloosheid dreigde en dus moest er geïmproviseerd worden. Er werd in zeven haasten een nieuwe oproep tot kandidaatstelling gelanceerd die, gelukkig, een aantal nieuwe kandidaturen opleverde. Die werden in een zo mogelijk nog grotere haast door de kabinetschefs van de topministers onderzocht.De zoektocht naar de nieuwe manager voor het grootste bedrijf van het land heeft nauwelijks enkele dagen geduurd. Dat moet een record zijn, niet alleen in vergelijking met andere bedrijven, maar ook in vergelijking met de ambtenarij. Copernicus onderwerpt de nieuwe kandidaat-topambtenaren aan een hele reeks loodzware proeven en zelfs de aanstelling van een eenvoudige opsteller in overheidsdienst sleept gemakkelijk ettelijke maanden aan.Maar als we de regering mogen geloven is haast en spoed in dit zeldzame geval toch goed geweest, want het heeft de juiste man op de juiste plaats opgeleverd. Of dat zo is, zal snel blijken. De uitdagingen waarvoor de nieuwe spoorbaas staat, zijn enorm. De Europese concurrentie komt eraan, de spoorbonden zijn nog steeds alomtegenwoordig en de maatschappij dreigt onder haar aanzwellende schuldenberg te bezwijken. Wat paars-groen niet heeft belet de spoorwegen nog een ambitieus investeringsplan op te leggen waarvan de financiering maar gedeeltelijk is verzekerd. Heinzmann superman?