T-Online en Wanadoo op weg naar winst

T-Online en Wanadoo bevestigden de voorbije week met hun kwartaalresultaten dat ze op de goede weg zijn. De Italiaanse internetprovider Tiscali zag zijn cashflow opnieuw in het rood duiken en zal het door zijn financiële toestand moeilijk hebben de situatie recht te trekken. T-Online, de grootste Europese internet service provider, boekte in het tweede kwartaal van dit jaar voor het eerst in zijn bestaan een operationele winst voor afschrijvingen en waardeverminderingen (Ebitda). De bedrijfskasstroom bedroeg 1,5 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal vorig jaar boekte T-Online nog een bedrijfskasstroomverlies van 27 miljoen euro. De omzet steeg van 259,1 miljoen euro tot 372 miljoen euro. T-Online behaalt 22 procent van zijn omzet uit portaaldiensten, betalende informatiediensten en advertentie-inkomsten. Ook Wanadoo realiseerde in het tweede kwartaal voor het eerst in zijn bestaan een positieve bedrijfskasstroom. De bedrijfskasstroom bedroeg 28 miljoen euro, tegenover een negatieve 54 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De cijfers omvatten ook de telefoongidsen die Wanadoo uitgeeft. De internetafdeling van Wanadoo is iets minder ver gevorderd dan T-online en boekte over de eerste helft van dit jaar een bedrijfskasstroomverlies van 87 miljoen euro, tegenover 147 miljoen euro vorig jaar. Wanadoo verwacht dat de internetafdelings cashflow positief zal zijn vanaf volgend jaar. Het Italiaanse Tiscali slaagde er in het eerste kwartaal van dit jaar al in om op ebitda- basis positief te draaien, maar publiceerde afgelopen week slechte cijfers over het tweede kwartaal. De omzet van Tiscali kwam uit op 172,5 miljoen euro, tegenover 195,2 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar en de bedrijfskasstroom dook opnieuw 9,5 miljoen euro in het rood. Tiscali zag maar liefst 400.000 abonnees vertrekken en schroefde zijn omzetverwachtingen voor dit jaar terug van 900 naar 800 miljoen euro.Tiscali bewijst dus dat de euforie over het behalen van een positieve bedrijfskasstroom moet worden gerelativeerd. Toch lijken T-Online en Wanadoo over sterkere troeven te beschikken om de positieve trend door te zetten. Ten eerste beschikken zij over een dominante positie in hun thuisland en een sterke positie in de meeste landen waar ze actief zijn. Hoewel Tiscali na T-Online de grootste Europese internetprovider is, bekleedt het op geen enkele markt een dominante positie. Ten tweede heeft Tiscali een belangrijke achterstand opgelopen bij het aantrekken van ADSL-klanten. Zowel T-Online als Wanadoo beschikt bovendien over zeer sterke kasposities om de concurrentiestrijd aan te gaan terwijl Tiscali nauwelijks of geen financiële bewegingsruimte heeft om een marktaandeel op te bouwen. Het is dus niet duidelijk hoe Tiscali uit de impasse zal geraken.Zowel Wanadoo als T-Online kan dan wel de meest waarschijnlijke winnaars zijn, geen van beide kan als een koopje worden bestempeld. T-Online noteert tegen 4,2 de verhouding ondernemingswaarde/omzet voor 2002, bij Wanadoo bedraagt de ratio 2,6. Ook op basis van de verhouding ondernemingswaarde over bedrijfskasstroom voor volgend boekjaar noteert T-Online tegen 43,9 fors hoger dan Wanadoo (23,7). KW