Advertentie
Advertentie

Tabaksproducenten onder vuur

Philip Morris, de grootste tabaksproducent ter wereld, temperde zijn winstvoorspellingen voor 2003 omdat de Amerikaanse sigarettenmarkt kampt met een dalende omzet. In het derde kwartaal ging de Amerikaanse sigarettenverkoop 3,1 procent lager. De premium merken vielen zelfs 4,9 procent terug. De Amerikaanse markt wordt vooral bedreigd door goedkopere buitenlandse sigaretten en de opkomst van goedkopere imitatiemerken. De omzet van Philip Morris in de VS ging in het derde kwartaal 2,4 procent lager tot 5 miljard dollar. Volgens Philip Morris schakelen steeds meer rokers over op goedkopere merken. Premium merken, zoals Marlboro, worden in de Verenigde Staten verkocht tegen een gemiddelde prijs van 3,8 dollar per pakje, 60 procent duurder dan de goedkoopste sigarettenmerken. Dit verschil zou volgens Philip Morris volgend jaar wel verkleinen omdat de grootste tabaksproducent, volgens een overeenkomst uit 1998, minder zal moeten bijdragen aan taksen, terwijl concurrenten hun taksen zien stijgen. Philip Morris maakte in september bekend dat het 650 miljoen dollar zou investeren om de concurrentie met imitatiemerken aan te gaan. In juni verkocht Philip Morris de brouwer Miller Brewing. De verkoop paste in het plan om meer middelen te stoppen in de sigarettendivisie, vooral dan via het advertentiebudget en het verkoopsteam. Voor 2002 verwacht Philip Morris toch nog een groei van de winst per aandeel met 3 tot 5 procent.R.J. Reynolds, na Philip Morris de grootste tabaksproducent in de Verenigde Staten, kwam ook al met een winstwaarschuwing. De aanleiding voor die waarschuwing is de vrees voor hogere kosten voor zijn pensioenfonds. Verder deelde Reynolds mee dat de resultaten lijden onder de hogere concurrentie bij de tabaksproducenten. Net als Philip Morris is Reynolds van plan meer te spenderen aan promoties en reclame.Door de waarschuwingen van Philip Morris en Reynolds stonden alle aandelen in de tabakssector onder druk. Nochtans vergaat het de Europese tabaksproducenten wel beter dan de Amerikaanse. British American Tobacco (BAT), de op een na grootste tabaksproducent ter wereld, zag de winst in het derde kwartaal met 13 procent toenemen. BAT dankt de winststijging aan een geslaagde kostenbeheersing en een toenemend marktaandeel. In september maakten ook al Altadis en Gallaher goede resultaten bekend. De tweesprong tussen Amerikaanse en Europese tabaksproducenten reflecteert zich ook in de koersgeschiedenis. Aandelen van Philip Morris en RJ Reynolds gingen sinds hun hoogtepunt in mei 2002 respectievelijk 35 en 50 procent lager. Europese producenten konden het verlies beperken tot minder dan 20 procent. Door de koersdalingen noteren Amerikaanse tabaksproducenten aan een gemiddelde koers-winstverhouding van 9, tegen 11 voor de Europese. Door hun hoog dividendrendement blijven tabaksproducenten zeker een interessante belegging, maar de sector krijgt af te rekenen met steeds meer risicos. Niet alleen worden steeds meer rechtszaken verloren, ook kampt de tabaksindustrie met een dalend tabaksverbruik en een toenemende concurrentie. In de sector geven de meeste analisten de voorkeur aan BAT, dat met zijn uitgebreide oorlogskas overnamedoelwitten zou bestuderen. PVM