Advertentie
Advertentie

Telematica moet beheersinstrument in wegvervoer worden

Toen in december '95 de Vlaamse regering de oprichting van de Cluster Telematica Wegvervoer haar steun gaf, was dat voor de Vlaamse vervoerdersvereniging SAV een eerste bekroning van twee jaar ijveren om telematica als beheersinstrument in de transportsector te doen aanvaarden. Maar het eigenlijke werk begint pas. De transportondernemers moeten nu de mogelijkheden leren kennen en benutten. Dat moet ze helpen om hun vloot te optimaliseren. Want als je de Europese concurrentie niet kan kloppen op prijsgebied, dan moet je gewoon beter zijn.De redenering komt van Liliane de Wilde, aan wie, lang voor ze secretaris-generaal van SAV werd, de transporteursmicrobe met de paplepel werd ingegeven. Haar grootouders waren al vervoerders en vader De Wilde 'leerde de zwartjes vrachtwagen rijden om het materiaal voor de aanleg van de spoorweg van Lobito naar Matadi, dwars door de Kristalbergen in het toenmalige Belgisch Kongo, aan te voeren'. Ze vertelt het met evenveel vuur als de recente geschiedenis en betrachtingen van haar vereniging. SAV staat voor Syndicaat van Autocamionuitbaters van Vlaanderen. Tot in '89 was het vooral een vereniging voor West- en Oost-Vlaamse transporteurs. In dat jaar splitste de SAV zich af van de nationale vereniging Febetra, die ze in Vlaanderen niet vooruitstrevend genoeg vonden. Volgens Liliane de Wilde is SAV nu uitgegroeid tot een representatieve vereniging voor Vlaamse wegvervoerders. Zij noemt zich nu trouwens de Koninklijke Beroepsvereniging Goederenvervoerders Vlaams Gewest en Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Net als haar Franstalige tegenhanger UPRT, werkt ze daar waar nodig samen, door het nationale Febetra overkoepeld, maar ze heeft zelf ook een aantal mandaten, bijvoorbeeld in de Nationale Havencommissie.