Televisie op het water

Zaplap, een alternatief televisiestation voor controversieel talent, strijkt vrijdag 30 augustus neer op de Brugse Stubnitz-boot. Naast korte films, biedt het programma deejays en live-acts die het gegeven televisie kritisch doorlichten.Sinds een aantal jaar trekt het heringerichte Duitse ex-handelsschip Stubnitz op de Europese zeeën rond als jongerencultuurtempel. Na in 2001 onder meer in Rotterdam halt te hebben gehouden, ligt de boot tot en met de eerste week van september aangemeerd in de Brugse achterhaven, deel uitmakend van Kaapstad (het jongerenhoofdstuk van Brugge 2002). In de lange rist van fuiven en culturele evenementen komt vrijdag 30 augustus Zaplap aan de beurt. De overkoepelende organisatie Zaplap is een samensmelten van onder meer Bolwerk, Bisneyland en Funky Green Aliens reikt een amalgaam van film- en videovoorstellingen, performances, muzikanten en deejays aan. In een luchtig kader becommentariëren die het medium televisie. Op de Stubnitz heet het hart van Zaplap de Zapmachineroom: een ruimte in de buik van het schip waar aan de hand van een door Bisneyland ontworpen installatie/sculptuur de bezoeker door het werk van ruim twintig kunstenaars kan zappen. De artiesten die hiervoor bijdrages leveren zijn jong, kregen een opleiding in beeldende kunsten en zijn van internationale afkomst. Toch ligt, met onder meer Kim Vandenbergh, Antonin de Bemels, Anouk de Clercq, Karen Vanderborght en Stefan Serneels, de klemtoon op kunstenaars van eigen bodem.In een tweede ruimte van de Stubnitz biedt Zaplap een programma dat zich ent op de structuur van het televisiemedium: een doorlopende rist korte films simuleert een avondje naar het kastje kijken. Bovendien grijpen de geselecteerde werken de tekenleer van het medium aan: vormgegeven als reclamespot, soap, nieuws, documentaire of muziekvideo ironiseren de korte films van onder meer Golden Shower, Eva van Straelen, Marc Roels en Nicolas Steenlant bijvoorbeeld de verkleutering van de media. De Zaplap-avond wordt met een fuif afgesloten in muziektelevisiestijl. Daartoe worden live-acts (onder meer Rawakari, Syncopated Elevators Legacy en Vjactand) en deejays begeleid door veejays onder wie Antonin de Bemels, Naikuda en Chemisch Circus.Zaplap@Stubnitz, vrijdag 30 augustus (vanaf 21.00 uur), in de oude Brugse achterhaven (Graaf Visartkaai). Informatie: www.zaplap.be en www.stubnitz.com/brugge2002. Beats en framesRecent zocht de Brusselse video- en geluidskunstenaar Walter Verdin een aantal collegas aan om een korte video of film te maken. Daarbij drong hij hun geen thema op: Adrienne Altenhaus, Christel Coppens, Maïder Fortuné, Jo Huybrechts, Octavio Iturbe, Frank Theys, Anne-Mie van Kerckhoven en Francis Vranckx leverden elk een autonoom nieuw werk. Wel vroeg hij de deelnemende kunstenaars enkele regels in verband met montage en ritme te respecteren. In het project Title Safe, van donderdag 29 tot en met zaterdag 31 augustus in het Elsense kunstencentrum Nadine te zien, wordt hun beeldmateriaal namelijk geconfronteerd met muziek. Ook in dat muikale luik, dat onder leiding van Verdin elke avond door verschillende muzikanten wordt ingevuld (onder meer Jean-Marie Aerts, George van Dam, Walter Hus en Iep Fourier verlenen hun medewerking), ontbreekt een thematische rode draad. Wel staat net als in de beelden een formele variabele vast: een dreun van 125 beats per minuut staat tegenover twaalf frames per beat. In het avondvullende programma Title Safe worden de nieuwe werken van de videokunstenaars in een lange schakel achter elkaar getoond. Opgevat als strofes in een lange compositie, worden de afzonderlijke videowerken door een muzikaal refrein van Verdins hand afgewisseld, een basis waarop de muzikanten kunnen improviseren.Title Safe, donderdag 29, vrijdag 30 en zaterdag 31 augustus (gratis en doorlopend van 19.00 tot 22.00uur, reserveren is wenselijk) in Nadine, Herdersstraat 30 te Elsene. Inlichtingen en reservaties: 02/ 513.41.04.Samenstelling: Ive STEVENHEYDENS