Televisiekijkers aller landen, verdeelt U!

BRUSSEL (tijd) - Al die jaren dat het toestel bestaat en adverteerders er hun boodschap op kwijt kunnen, zijn adverteerders, reklame-agentschappen, aankoopcentrales en reklameregieën er van uitgegaan dat iedereen die televisie keek een soort televisiekijktoestel was, dat onderuit gezakt het licht zag veranderen op zijn akwarium. Voor adverteerders was de grootste segmentatie zowat die van prime-time (veel kijkers) en de rest (weinig kijkers). Een nieuwe studie zet die waarheid als een koe (wie heeft immers al niet lang beet dat hij anders kijkt dan zijn buurman?) op de helling, en het is een steile. Televisie is wellicht ooit een massamedium geweest, alleen is de massa niet gevolgd. Misschien kan de massa wel elke dag naar televisie kijken, maar ze doet dat niet noodzakelijk naar dezelfde zender. Wat meer is: ze kijkt binnen de zender niet naar dezelfde programma's. Wie op VTM afstemt om naar Twin Peaks te kijken is op dat moment een VTM-kijker, maar is niet dezelfde die naar Twin Peaks kijkt omdat de televisie toevallig al stond te gloeien sinds De Juiste Prijs.