Advertentie
Advertentie

Terug naar huisJohn Paul Rathbone

Er bestaat iets nieuws op het vlak van transatlantische overnames en fusies: desinvesteren. In de jaren negentig bestonden de meeste deals vooral uit expansie en acquisities van voornamelijk Europese ondernemingen in de Verenigde Staten. Nu gaat de pendel de andere kant uit. De meeste miljardendeals die sinds de zomer zijn aangekondigd, hebben te maken met de terugkeer van Europese bedrijven. Het is de omgekeerde wereld van globalisering. Soms is de aftocht het gevolg van financiele problemen. Dat is zonder twijfel het geval bij de recente desinvesteringen in de VS van Vivendi, Suez en Veolia. Deze drie Franse groepen moeten hun balans herbouwen nadat ze een bijna manische buitenlandse expansiepolitiek hebben gevoerd. Financiele problemen zijn niet altijd de drijfveer. Ze verklaren bijvoorbeeld niet de verkoop door de Nederlandse verzekeraar Aegon van zijn commerciele financiele activiteiten aan General Electric voor 5,4 miljard dollar (4,7 miljard euro). Het is evenmin de verklaring waarom Fortis van plan is zijn Amerikaanse activiteiten af te splitsen. De belangrijkste drijfveer voor al deze operaties is wellicht aversie voor risico's. In een almaar onzekerder wereld is het normaal dat bedrijven de nek intrekken en terugkeren naar veiliger, of tenminste meer vertrouwd terrein. In plaats van in het buitenland te zoeken naar inkomstensynergieen, worden die nu thuis gezocht, voornamelijk op het vlak van kostenbesparingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals Axa met zijn bod van 1,5 miljard dollar op de verzekeraar Mony, Alcan met zijn overname voor 4 miljard dollar van het Franse aluminiumbedrijf Picheney, EMI met zijn bod op Warner Music en de overname van het Duitse Wella door Procter & Gamble. Deze bedrijven zoeken wel expansie aan de overkant van de oceaan. Maar bevestigen de uitzonderingen hier niet de regel? De deal van Alcan is in feite enkel het sluitstuk van een fusie die vier jaar geleden door de overheid was afgeblokt. De gesprekken van EMI met Warner Music passen in het wegvallen van nationale muziekmarkten door het downloaden van muziek op het net en door MTV. Kijk maar naar de data. Op het einde van 2000 hadden Europese bedrijven voor zowat 20 miljard dollar investeringsplannen in de VS. De deals van Amerikaanse bedrijven vandaag in Europa komen uit op zowat 22 miljard.