Thalys lijdt onder lage prijzen van vliegtuigtickets

(dpa/tijd) - Het hogesnelheidstreinsysteem Thalys ondervindt een sterke hinder van de concurrentie van goedkoop werkende luchtvaartmaatschappijen. Dat zegt Frank Bernard, de topman van Thalys. In de eerste zes maanden van dit jaar is de omzet op de verbinding tussen Keulen en Parijs met 14 procent teruggezakt. Volgens Bernard is de verbinding die de luchtvaartmaatschappij Germanwings inlegt naar Parijs, een van de oorzaken van de omzetdaling bij Thalys. De Thalys-verbinding tussen Keulen en Brussel heeft dan weer 75 procent meer omzet behaald. Dat komt doordat er sinds december tussen beide steden geen gewone trein meer rijdt. Thalys wil dit jaar het aantal passagiers tussen Keulen en Brussel verdubbelen tot 500.000. Toch ziet Thalys over alle verbindingen samen zijn omzet dalen. In 2002 haalde het bedrijf nog een omzet van 310 miljoen euro, maar het aantal passagiers daalde in de eerste helft van 2003 met 3,6 procent, tot 2,8 miljoen. De omzet voor de eerste zes maanden van 2003 kwam uit op 152 miljoen euro. Dat is 2,4 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Of de hele operatie ook rendabel is, vertelde Thalys er gewoontegetrouw niet bij. Naast de lagetariefmaatschappijen zijn volgens Bernard ook de algemene crisis in het Europese toerisme en de spoorstakingen in Frankrijk en Belgie mede verantwoordelijk voor de mindere resultaten van Thalys. Het Thalys-netwerk bestaat uit de vennootschap Thalys International BVBA, waarvan de NMBS en zijn Franse tegenhanger SNCF de aandeelhouders zijn, en de Duitse (DB) en Nederlandse (NS) spoorwegen. Thalys rijdt tussen Amsterdam, Parijs en Keulen via Brussel.