The Slide Area

James van Damme begint het jaar 2001 met een tentoonstelling samengesteld door gastcurator Terry R. Myers, afkomstig uit Los Angeles. Van Damme heeft zelf een nauwe band met de Amerikaanse Westkust en brengt in zijn galerie regelmatig kunstenaars die werkzaam zijn binnen de erg levendige kunstscène van Los Angeles. De tentoonstelling The Slide Area belicht het werk van zes kunstenaars die allen op een of andere manier verbonden zijn met L.A. De band die de kunstenaars hebben met de stad der Engelen wordt daarbij zeer vaag gehouden. Myers liet zich voor de opzet van de expositie inspireren door een boek dat verscheen in 1954, The Slide Area: scenes of Hollywood life. Doel van de expositie is een ruim maar tegelijkertijd fragmentarisch beeld te geven van de kunstscène in Los Angeles en de stad zelf te belichten, als locatie of achtergrond waartegen de kunstenaar er werkt. Tegelijkertijd wil Myers tonen hoe kunstenaars de stad voorstellen in hun werk.Dat idee levert een zeer verscheiden tentoonstelling op. Zo kan je de werken van Robert Overby en Frances Stark duidelijk zien als dingen die veeleer toevallig in Los Angeles zijn gemaakt, terwijl de fotowerken van Catherine Opie en Glen Seator de stad zelf, als subject, in beeld brengen. De werken van Larry Johnson en Julie Becker zitten ergens tussenin en zijn door die gelaagdheid erg interessant.De meesten van de kunstenaars die hier worden voorgesteld zijn vrij onbekend in België. Omdat van elk kunstenaar maar een of hoogstens drie werken worden getoond, krijg je dan ook een fragmentair beeld van hun oeuvre. De meest boeiende werken lijken mij de fotowerken van de in 1972 in Los Angeles geboren Julie Becker. Zij toont twee fotos en een in glas gevatte, doorweekte kopie van het kunstblad ARTFORUM (Untitled, surrealism). Wat meteen opvalt in haar werk is de ietwat bevreemdende, haast spookachtige sfeer die de werken uitstralen. De scènes die Becker fotografeert liggen er desolaat en chaotisch bij, alsof er net nog iemand was die in allerijl vertrokken is. Er hangt een sfeer van misdaad over de fotos, een sfeer die zelfs een tikje surrealistisch aandoet. Untitled (surrealism) ontstond nadat de studio van de kunstenares bij Echo Park onder water was gelopen. Het nummer van Artforum werd uit het water gevist en tussen twee glazen platen gespannen. Op de voorflap van het glossy magazine lees je dat het nummer gewijd werd aan het surrealisme, langs de achterkant vind je een map die de weg aanduidt naar de Pace Wildenstein Gallery, gelegen in een nogal trendy buurt in Los Angeles. Echo Park daarentegen, de woonplaats van de kunstenares en de plek waar het glossy magazine in het water lag te drijven, kan je niet terugvinden op deze map. De buurt ligt immers in een heel ander deel van Los Angeles, in een deel waar drugsdealing en drive-by shooting deel uitmaken van het dagelijks leven.Julie Becker werd uitgenodigd door Jan Hoet op de eerste quadriënnale die dit jaar in oktober in Gent wordt georganiseerd. Becker brengt er een nieuwe creatie.The Slide Area, tot 31 maart bij James van Damme Gallery, Kloosterdreef 37, 1000 Brussel. Open van woensdag tot zaterdag van 12 tot 18u. Tel. 02/644.30.63.Annemie van KerckhovenIn het erg gevarieerde aanbod van de Sint-Lukasgalerij in Brussel is momenteel een selectie tekeningen van Annemie van Kerckhoven te zien. De erg verzorgde tentoonstelling belicht verschillende kernmomenten in de evolutie van de tekenkunst van Van Kerckhoven, gaande van de vroege jaren zeventig, periode waarin haar tekenstijl sterk gelinkt is aan sciencefiction, strip en mechanische constructies, tot de jaren negentig, toen de tekeningen veel vrijer zijn geworden en een sterke mentale geladenheid kregen. Elk van deze periodes wordt in de tentoonstelling visueel onderscheiden door fel gekleurde muurvlakken. Naast de tekeningen wordt ook een audiovisueel werk getoond waarin de verschillende media (computer, video,...) die de kunstenares in haar oeuvre aansnijdt alsook de verschillende betekenislagen op een verhelderende manier samenkomen met de verschillende betekenislagen.Voor wie enigszins vertrouwd is met het oeuvre van de Antwerpse kunstenares is deze tentoonstelling bijzonder interessant. Niet het minst omdat de tekeningen een enkele tentoonstelling in 1993 niet meegerekend - nooit eerder aan het publiek werden voorgesteld. In de tekeningen wordt de vormentaal van Van Kerckhoven duidelijk, alle aspecten van haar oeuvre komen er aan bod: de plaats van het interieur, de kracht van het onderbewuste, de maatschappelijke tirannie. Maar ook voor wie Van Kerckhovens werk niet kent is deze expositie interessant. Bovendien werkt ook de combinatie met de presentatie van het audiovisuele werk Le Paon bijzonder verhelderend.Le Paon, een tentoonstelling van Annemie van Kerckhoven tot 31 maart in de Sint-Lukasgalerij, paleizenstraat 74, 1030 Brussel. Open van maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag van 13 tot 17uur. Tel. 02/250.11.66.Samenstelling: Els ROELANDT