Tien bewogen jaren

Dominique Vercraeye, die samen met Luc Schulpe het Belgische Dimarso kocht in 1991, richtte in 1992 het dataverzamelingsbedrijf NID op vanuit het inzicht dat veldwerk en marketingadvies best te scheiden zijn. Rond die tijd kaapte het Britse onderzoeksbureau Taylor Nelson een brokje van wijlen Robert Maxwells AGB weg, waardoor het in een klap meer marktaandeel wist te veroveren. Tegelijk broedde Sofres, toen al eigenaar van het Belgische Sobemap, in Frankrijk op mogelijkheden om zijn researchactiviteiten internationaal uit te bouwen. Vercraeye en Schulpe verkochten in 1994 de meerderheid van hun bedrijven aan Sofres en kochten zelf een minderheidsbelang in Sobemap. Drie jaar later, in 1997, vonden Sofres en Taylor Nelson elkaar. Taylor Nelson Sofres, de nieuwe naam voor het fusiebedrijf, werd op de Londense beurs genoteerd en is inmiddels de op drie na grootste speler op de internationale researchmarkt. Tot 2000 werden Sobemap en Dimarso als concurrerende bedrijven in de markt gezet. Maar die structuur werd herbekeken en leidde tot een naamswijziging en een andere positionering. Sobemap focust intussen op media en werd TNS Media gedoopt, terwijl Dimarso als TNS Dimarso door het leven gaat en uitsluitend marketingonderzoeksopdrachten aanneemt. NID bleef bestaan, maar functioneert als een aparte entiteit binnen de groep. Het bedrijf doet het veldwerk dat bij elk marktonderzoek komt kijken, zowel voor de andere bedrijven van de groep, als voor derden. In de drie bedrijven samen allemaal in België gevestigd - werken 105 werknemers. KVV