Advertentie
Advertentie

Toekomst van Glaverbel ligt in autoglasindustrie

BRUSSEL (tijd) - Dinsdag kondigde de Belgische vlakglasfabrikant Glaverbel 100 ontslagen aan in zijn Vertec-vestiging in Mol. De tol van de Azië-crisis. Vertec produceert glas voor rekenmachientjes, een markt gedomineerd door Japanse fabrikanten. 'Door de devaluaties kunnen wij niet langer concurreren met de Japanners. Daarom wordt Vertec geheroriënteerd op de autosector. Want daar ligt de toekomst van Glaverbel', aldus Luc Willame, gedelegeerd bestuurder van Glaverbel. Sinds midden jaren tachtig vervijfvoudigde Glaverbel zijn marktaandeel in de autosector. De divisie is nu goed voor een vijfde van de groepsomzet. 'Maar', zegt Willame, 'de rendabiliteit van de divisie was in 1998 ondermaats en moet dit jaar fors verbeteren.'Vlakglasproducent Glaverbel timmert sinds 1986 aan de weg in de autosector. Toen besliste het bedrijf te diversifiëren en zich meer toe te leggen op de autosector. 'Tot midden jaren tachtig was de bouwsector de belangrijkste klant van Glaverbel. De divisie bouw zorgde voor 80 à 90 procent van de omzet. Met een marktaandeel van amper 4 procent waren wij een zeer kleine toeleverancier van de autosector', zegt Willame. Vandaag steken in 1 op 4 Europese auto's ruiten van Glaverbel. 'In tien jaar tijd dwongen wij het respect van de markt af. Wij hebben nu een marktaandeel van 25 procent.' Daarmee is Glaverbel de derde grootste autoglasproducent na het Franse Saint-Gobain en het Britse Pilkington.