Toename vrije tijd maakt van sport "beschavingsverschijnsel'

(tijd) - Tennis was lange tijd een elitaire sport. Het duurde tot de jaren 70 vóór Jan Modaal en zijn gezin naar een racket grepen. Sindsdien veroverden allerlei sporten de harten van de massa, zij het soms slechts voor korte duur. Door de toename van de koopkracht, de vrije tijd en het aantal - vitale - senioren in de westerse wereld, groeide sportbeoefening uit tot een waar "beschavingsverschijnsel'. De meeste mensen beschouwen sport als een rekreatie- instrument en zetten het kompetitie-element op een laag pitje. De media richten vandaag meer dan ooit de schijnwerpers op evenementen zoals Wimbledon, de Tour de France of de Mondiale. Sporten zoals windsurfen of golf raken ook beter ingeburgerd. Het hoeft dus niet te verbazen dat er wereldwijd jaarlijks voor meer dan 2.400 miljard frank sportartikelen over de toonbank gaan, zoals blijkt uit een recente analyse van het Franse studiebureau Eurostaf. Poenscheppen luidt het parool. Sinds het midden van de jaren 80 neemt de "konsumptie' met rasse schreden toe. De sportsektor wordt gedomineerd door een handjevol multinationals, vooral van Amerikaanse, Duitse, Franse, Italiaanse en Japanse signatuur. Handige reklamelui slaagden erin sport en alles daaromheen voor te stellen als een levensstijl, een manier om je persoonlijkheid te aksentueren. Vooral in het tennis valt op hoe André Agassi, Boris Becker, John McEnroe of Steffi Graf tot ware idolen verheven zijn. Voetballers, wielrenners en atleten krijgen ook uitgesproken sterallures.