Advertentie
Advertentie

Tokio: Sony

Tegenvallende resultaten van de gigant Sony duwden de Japanse markt de voorbije week opnieuw lager; een zwakkere yen en goede macro-economische cijfers in de VS konden daar weinig aan veranderen. Uiteindelijk sloot de Nikkei 225-index de week meer dan 2 procent lager af; de bredere indices konden de daling beperken tot iets meer dan 1 procent. Tegenvaller van de week waren zonder meer de kwartaalresultaten van Sony. Uiterst zwakke verkopen, zowel in de elektronicasector als in de Playstation-tak, duwden het bedrijf in het rood voor meer dan 100 miljard yen; een verliescijfer dat het drievoudige bedroeg van wat de meeste analisten verwacht hadden. De dag na de publicatie verloor het aandeel 13 procent. Veel beter nieuws kwam er daarentegen van autoproducent Nissan. Stijgende verkopen en doorgezette rationaliseringen resulteerden in een winststijging van bijna 50 procent in de tweede helft van het fiscale jaar. Bovendien verwacht het bedrijf de verkopen in het volgende jaar wereldwijd met 8 procent te kunnen opdrijven, onder meer door het opstarten, vanaf juni, van de productie van het Sunny-model in China. Minstens even succesvol is Canon, dat de winst in het voorbije semester vrijwel kon verdubbelen. Vooral de verkopen van printers en van digitale fototoestelen lijken te lopen als een trein, terwijl ook de omzet in de stepper-business hoger uitviel dan verwacht. Het aandeel sloot de week bijna 10 procent hoger af. Stevige koerswinst was er ook voor de telecomwaarden NTT en DoCoMo. De eerste kwam naar buiten met een businessplan voor de komende jaren dat aantrekkelijke winstvooruitzichten bevat, terwijl de koers van DoCoMo reageerde op de sterk stijgende verkopen van handsets die zijn uitgerust met digitale camera's. Kneusje van de week was de game-softwaremaker Capcom die met een stevige winstwaarschuwing kwam.