Tokyo: Sony

Een vrijwel ongewijzigd beeld in de eerste beursweek van het nieuwe jaar in Japan: binnenlands gerichte bedrijven blijven het erg moeilijk hebben terwijl de exporteurs, gesteund door een verder verzwakkende yen en sterke consumptie-uitgaven in de VS, flink blijven aantrekken.Grootbank UFJ gaf meteen aan dat 2002 alweer een typisch Japans jaar zal worden. De bank verklaarde dat het in de schulden verzuipende warenhuis Daiei té groot is om kopje onder te gaan en dat daarom alles zal worden gedaan om het failliete bedrijf draaiend te houden. Uiteraard geen goed nieuw voor de concurrenten, die bovendien steeds meer lijden onder de almaar zwakkere binnenlandse economie. De kleinhandelssector was deze week dan ook de grootste verliezer. Een negatieve uitschieter was de kledingdistributeur Fast Retailing die de winstverwachtingen met zowat een derde neerwaarts bijstelde en ongeveer evenveel koersverlies leed. Dat ook de lokale brouwers onder de zwakke conjunctuur te lijden hebben, bewees Kirin Brewery met lager dan verwachte verkoopcijfers en een stevige winstwaarschuwing.Alleen bedrijven die het grotendeels moeten hebben van overzeese vraag boeren dezer dagen goed in Japan. Zo sloot Sony de week bijna 10 procent hoger af nadat het bedrijf had laten weten in het eindejaarsseizoen wereldwijd meer dan 5 miljoen Playstation-consoles te hebben verkocht. Ook de concurrenten Matsushita Electric, dat het steeds ernstiger lijkt te menen met de interne reorganisatie, en Pioneer deden het erg goed. Ook de autosector sloot de week opnieuw met winst af, met Nissan en Mitsubishi als de grootste stijgers. De bandenproducent Bridgestone, tot slot, kon zijn klim voortzetten na berichten over een mogelijke normalisatie van de verzuurde relaties met de autofabrikant Ford.