Top van Belgische verzekeringssector heeft vele gezichten

(tijd) - De Belgische verzekeringsmarkt ontsnapt niet aan de toenemende internationalisering. Hoewel diverse groepen al vele tientallen jaren lang bedrijvig zijn in ons land, spelen zij het internationale karakter van hun groep pas nu ten volle uit. Bij de veertien groepen die met een premie-omzet van 9 miljard frank of meer de Belgische markt domineren, kruisen Belgische spelers de degen met vooraanstaande Europese spelers. De Europese marktleider Allianz ontbreekt echter in het leidende kransje, net als de belangrijkste Britse groepen. De 'groep van veertien' vormt een top met vele gezichten. De rangschikking op basis van de premie-omzet verbergt grote verschillen inzake produktassortiment, eigen vermogen, nettowinst en reserves.Toen de Franse verzekeringsgroep AGF in de jaren 80 de Antwerpse maatschappij De Schelde voor een bedrag van meer dan 9 miljard frank - of meer dan tweemaal de premie-omzet - binnenhaalde, werd de transactie door de sector op ongeloof onthaald. Volgens de huidige gedelegeerd bestuurder van AGF/Benelux, Philippe Espinasse was die prijs volkomen verantwoord gezien de verborgen reserves van de maatschappij. De kracht van een verzekeraar wordt volgens hem niet enkel gemeten aan de hand van de omzet en de nettowinst. Ook het eigen vermogen, de technische verzekeringsreserves en de latente meerwaarden op de beleggingen van het eigen vermogen en de technische reserves bepalen wat een verzekeraar waard is. Het marktaandeel van een verzekeraar blijft natuurlijk erg belangrijk omdat de premie-omzet een geldstroom genereert waarmee reserves en eigen vermogen worden opgebouwd. In de voorbije vijftien jaar bezondigden verschillende verzekeraars, die snel een groter marktaandeel wilden veroveren, zich echter aan ongebreidelde premiejacht, met name op de populaire autoverzekeringsmarkt. Deze 'vlucht vooruit' bekwam de meesten slecht.